Najdroższe marki na świecie
Wśród 100 najdroższych światowych marek 62 należą do amerykańskich firm. W rankingu przoduje Coca-Cola oceniana na 70,45 miliarda dolarów - podała we wtorek rosyjska gazeta internetowa Gazeta.ru.
Do czołówki należy także Microsoft (65,17 mld USD), IBM (51,77 mld USD), GE (42,34 mld dol.), Intel (31,11 mld dol.)
Firma konsultingowa Interbrand i tygodnik Business Week opublikował kolejny rating 100 najdroższych marek świta. W pierwszej dziesiątce znalazły się tylko dwie marki nieamerykańskie. Na 6 pozycji uplasowała się Nokia, a na 10-tej Mercedes.
Metodyka zestawienia listy rankingowej uwzględnia różne aspekty działalności firm, do których należą określone marki. Kryteria brane pod uwagę to: wartość marki powyżej 1 mld dolarów, globalny zasięg tj. za granią kraju pochodzenia powinna sprzedawać co najmniej jedną trzecią produkcji oraz jawność finansową i marketingową informacji o swoich produktach. Kryteriów tych nie spełniły m.in. firmy VISA, czy Mars, które nie zostały uwzględnione w ratingu.
Chociaż nadal większość najwyżej notowanych marek jest własnością amerykańskich koncernów, to coraz lepiej są notowane marki europejskie i azjatyckie. Coraz wyższą pozycję zdobywają Samsung, SAP, L''Oreal i Toyota.
Do marek, które spadły w notowaniach w ostatnim roku należy Kodak, który stracił 19 proc. wartości, Ericcson - minus 12 proc. oraz Reuters - minus 28 proc. Ostatnie skandale finansowe odbiły się ponadto na wartości takich marek jak JP Morgan, Merill Lynch i Morgan Stanley.
Eksperci firmy Interband podkreślają, że wartość marki w dużym stopniu zależy od tego jaką politykę prowadzą koncerny poza granicami tradycyjnych rynków zbytu, szczególnie w rejonach szybko rozwijających się rynków Azji, a głównie w Indiach i w Chinach.
Dobrym przykładem utrzymywania popularności marki jest Coca-Cola, Pepsi czy McDonald''s, które w dużej mierze uwzględniają narodową specyfikę, a jednocześnie zachowują rozpoznawalność swojej marki.
Przykładem spadku popularności marki jest dziedzina produkcji samochodów. Amerykańskie firmy przez długie lata przodowały także w tej sferze. Obecnie coraz popularniejsze stają się marki aut azjatyckich i europejskich. Samochody te przy dobrej jakości są tańsze niż auta z USA. I tak wzrosły notowania Toyoty i Hondy, spadły Forda, a General Motors and Chrysler nawet nie znalazły się w tym ratingu.
Na ocenę marki mają także wpływ inne czynniki, czasami poza ekonomiczne. Np. zakaz palenia papierosów w miejscach publicznych wprowadzonych przez wiele krajów spowodował spadek popularności marek papierosów. W tym ratingu utrzymał się jedynie koncern Marlboro. (PAP)/(ak)