Polacy w swoim zaufaniu do instytucji małżeństwa i telefonów komórkowych Nokia nie różnią się od reszty Europejczyków - wynika z przeprowadzonych w 18 krajach Europy badań konsumenckich Reader's Digest Trusted Brand.
Reader's Digest zbadał, jakie wartości, instytucje i marki produktów wzbudzają największe zaufanie wśród Europejczyków. Wyniki dotyczące Polski są częścią raportu. Sondaż przeprowadzono metodą ankiety pocztowej wśród ponad 32 tysięcy mieszkańców 18 krajów Europy.
W Polsce największym zaufaniem spośród wszystkich grup zawodowych cieszą się piloci (38%). Na drugim miejscu znaleźli się aptekarze, a na trzecim pielęgniarki. Grupy zawodowe, do których mamy najmniejsze zaufanie to agenci nieruchomości, sprzedawcy samochodów i politycy.
Podobne wyniki zanotowano w całej Europie, gdzie wielkie zaufanie do pilotów ma 44% badanych, pielęgniarki uzyskały 32% wskazań, a aptekarze 31%.
Polska jest krajem, w którym jest najwięcej osób ambitnych - tak przynajmniej postrzega siebie 59% badanych. Tak wysokim wynikiem może się poszczycić jeszcze tylko Szwecja.
Większość Europejczyków postrzega siebie jako rodzinnych, optymistycznych, aktywnych i zorientowanych społecznie. Belgowie i Brytyjczycy widzą siebie jako najbardziej zestresowanych, a Rosjanie - namiętnych.
Największym zaufaniem cieszy się w Polsce, podobnie jak w całej Europie, instytucja małżeństwa - 47% Polaków ma do niej wielkie zaufanie. Na drugim miejscu znalazł się Kościół z absolutnym zaufaniem sięgającym 19%. Kolejne pozycje zajęło wojsko (9%) i poczta (8%).
W coraz bardziej rozpędzonym świecie Polacy wciąż przywiązują wagę do tych wartości, które wzbudzają zaufanie i narodową dumę. Zawody i instytucje, którym najbardziej ufamy, symbolizują wiedzę, humanitaryzm i - nie rzadko - uniform! mówi Olga Pomianowska, dyrektor public relations polskiego oddziału Reader's Digest.
Małżeństwo okazuje się najbardziej zaufaną instytucją życia społecznego również w Europie. W 17 z 18 krajów zajęło pierwsze miesjce wśród instytucji. Tylko w Finlandii na pierwszym miejscu było radio. 17% Europejczyków w ogóle nie ufa Kościołowi. Połowa Europejczyków nie ma wcale lub prawie wcale zaufania do Unii Europejskiej. Najmniejszym zaufaniem darzą Wspólnotę Brytyjczycy, Hiszpanie, Norwegowie i Szwajcarzy.
Wśród marek zaufaniem cieszą się w Polsce m.in.: Wedel, Nokia, Mercedes, IBM, Sony, Vizir, Kodak, LOT, Nivea.
W niektórych kategoriach, takich jak linie lotnicze, Europejczycy ufają lokalnym markom. Ale globalne marki pokonały już granice geograficzne i kulturowe. Marki, które wygrały w wielu krajach to m.in.: Nokia, Visa, Nivea, Sony, Canon i Colgate.(ck)
Zobacz także kompletne wyniki raportu