Na sprawdzianie dla szóstoklasistów: czekolada i wiersz Staffa
• Ziarno kakaowca i czekolada były tematem przewodnim zadań z języka polskiego
• Zadania odnosiły się też do wiersza Leopolda Staffa pt. "Jarzębina"
• Sprawdzian pisali uczniowie szóstych klas szkół podstawowych
05.04.2016 | aktual.: 05.04.2016 15:54
Sprawdzian składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzała wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki. Drugą częścią sprawdzianu był test ze znajomości języka obcego.
Arkusze sprawdzianu są już dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Zobacz arkusze z języka obcego nowożytnego
W arkuszu z polskiego i matematyki uczniowie mieli 27 zadań. 13 z nich to zadania z języka polskiego. Odnosiły się do cytowanego w arkuszu tekstu na temat ziaren kakaowca, wyrobu kakao w proszku i czekolady napisanego na podstawie fragmentu książki Jana Rurańskiego pt. "Dlaczego zebra jest w paski, czyli odpowiedzi na głupie pytania".
Były to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Jedno z zadań w tej grupie brzmiało: "Zdaniem autora tekstu producenci czekolady z fabryczki w Londynie reklamują się bez fałszywej skromności, czyli: A. potrzebują ciągłej akceptacji; B. przeceniają swoje możliwości; C. czują się gorsi od innych producentów; D. są przekonani o dobrej jakości swoich wyrobów".
Zadania zamknięte odnosiły się również do cytowanego w arkuszu wiersza Leopolda Staffa pt. "Jarzębina".
Szóstoklasiści musieli też sporządzić ogłoszenie zachęcające do udziału w organizowanym w szkole spotkaniu ze słynnym podróżnikiem - znawcą kuchni świata oraz w formie kartki z pamiętnika napisać, dlaczego warto pomagać innym.
Do rozwiązania mieli też 14 zadań z matematyki. Obok zadań zamkniętych, w tej grupie były też zadania otwarte. Rozwiązując zadania matematyczne uczniowie musieli wykazać się m.in. znajomością ułamków zwykłych i dziesiętnych, procentów, własnościami trójkątów, umiejętnością czytania diagramów oraz operowania pojęciem czasu.
Drugą częścią sprawdzianu był test z języka obcego, do wyboru były języki: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski. W tej części sprawdzianu wszystkie zadania rozwiązywane przez uczniów są zadaniami zamkniętymi, odnoszą się one m.in. do nagrań, które były odtwarzane podczas sprawdzianu.
Arkusze z tej części zawierały 11 zadań (część zadań miała po kilka poleceń).
Podczas sprawdzianu z języka angielskiego - wybranego przez największą liczbę uczniów - po wysłuchaniu nagranych dialogów uczniowie musieli m.in. zdecydować, który z nich przeprowadzony był w szkole, który w autobusie, a który w sklepie. Inne zadania odnosiły się do zamieszczonych w arkuszy maili, sms-ów, ogłoszeń. W jednym z nich po przeczytaniu maila do ciotki musieli odpowiedzieć co jego autor dostał od niej, gdzie wybrali się razem w zeszłym roku oraz o której godzinie jego pociąg przyjedzie do Londynu.
Dla większości szóstoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej w Kielcach, sprawdzian był dosyć prosty, ale - jak mówili - pojawiły się też w nim "zawiłości".
- Choć lubię matematykę, to trudność sprawiły mi zadania otwarte. Z polskiego trzeba było napisać kartkę z pamiętnika o naszych dobrych uczynkach z puentą, że coś dostaliśmy w zamian. Wymyśliłem, że pomagałam w klasie, a w nagrodę poszedłem z tatą do kina. Z angielskiego najtrudniejsze są zawsze "słuchanki", ale tym razem były dosyć proste - powiedział chłopiec z klasy VI c, który opuszczał salę egzaminacyjną jako jeden z pierwszych.
"Wyjątkowo prostym" nazwała sprawdzian Gabrysia z VI b. - Zwłaszcza matematyka i język angielski. Z polskim było troszeczkę problemów - z tekstem, do którego trzeba było odpowiedzieć na pytania - wyjaśniała dziewczynka.
W podobny sposób wypowiadali się o sprawdzianie uczniowie z klasy VI c Szkoły Podstawowej nr 4 im. Sybiraków w Białymstoku. Ich zdaniem część sprawdzianu z języka polskiego i angielskiego była zdecydowanie łatwiejsza niż matematyka. Trudność sprawiły niektórym obliczenia np. objętości.
Młodzi ludzie nie mieli problemu z napisaniem o tym, że warto pomagać innym. Tworzyły własne historie o tym, że np. pomogli sąsiadce wnieść zakupy na górę do mieszkania, wujkowi w pracy, osobie niewidomej, czy nawet pomagali w ratowaniu ludzi z płonącego mieszkania czy w zbiórce żywności - opowiadali uczniowie, m.in. Marcelina, Kacper, Daniel i Dominik.
- Z angielskiego mieliśmy cztery zadania do słuchania. Nie było to trudne raczej - powiedziała Oliwia z VI c. Dodała, że należało podejść do sprawdzianu "na spokojnie". "Nie warto było się denerwować" - dodała. - Angielski w tym roku był bardzo łatwy, zadania do słuchania były o wycieczkach, podróżach - powiedział Kacper z VI c.
Uczniowie i nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 50 w Gdańsku zgodnie mówili, że tegoroczny sprawdzian był łatwy.
- Wszystko było łatwe, łatwiejsze niż na sprawdzianie próbnym - przyznała w rozmowie z PAP jedna z uczennic - Paulina dodając, że jedynym kłopotem, na jaki natrafiła, było przeoczenie jednego z matematycznych pytań i rozwiązywanie go na ostatnią chwilę, ale nawet z tym udało się jej poradzić.
Bartkowi i jego koledze Arkowi problem sprawiło tylko zadanie, w którym trzeba było rozwinąć myśl "Warto pomagać ...". - Nie było jasno napisane, o czym ma to być, trzeba się było trochę zastanowić, co z tym zrobić - powiedział PAP Bartek. - Nie było do końca wyjaśnione, co trzeba napisać - przyznał także Arek.
- Nie widziałam testu, ale dzieci były zadowolone. Podobno sprawdzian był bardzo łatwy. Mówili tak nawet ci słabsi uczniowie. Oby te opinie miały odbicie w wynikach - powiedziała PAP jedna z nauczycielek w gdańskiej SP 50 Marzena Wasielewska. Dodała, że pojawiło się wiele zadań, z jakimi uczniowie mieli wcześniej do czynienia, w tym np. zadania dotyczące ogłoszenia czy kartki z dziennika. - Tylko jedna z bardzo dobrych uczennic stwierdziła, że trudny był wiersz, z którym związane były pytania typu "prawda", "fałsz" - dodała.
- Myślę, że wszyscy uczniowie czuli się przygotowani. Po minach widać było, że dzieci były zadowolone i zadania nie sprawiły im większych trudności - potwierdziła inna nauczycielka z tej samej szkoły Katarzyna Netter-Cyrta.
Arkusze rozwiązane przez uczniów będą sprawdzone przez egzaminatorów. Swoje wyniki szóstoklasiści poznają 27 maja. W dniu zakończenia roku szkolnego - 24 czerwca - wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej uczniowie otrzymają wydane przez CKE zaświadczenia o wynikach.