Na lotnisko pociągiem - już w czerwcu?
Z centrum na Okęcie w 20 minut? Możliwe tylko pociągiem. Być może pojedziemy nim już w czerwcu.
Podwieszane sufity, posadzka z eleganckiego gresu, nowoczesne oznaczenia i wygodne ławki. Stacja kolejowa Warszawa-Okęcie będzie jedną z najelegantszych i najczystszych w mieście.
To tutaj, a nie jak dotychczas na przystanku 175, 188 i 331, zagraniczni turyści będą rozpoczynali swoją przygodę ze stolicą. A przynajmniej jej komunikacją miejską.
Jeśli nie będzie opóźnień, ze stacji i połączenia z centrum miasta skorzystają już w czerwcu kibice mistrzostw Europy w piłce nożnej. Nowoczesnym pociągiem Elf, wyposażonym w monitoring i klimatyzację, w 20 minut dojadą do stacji Warszawa-Śródmieście i w niecałe pół godziny na stację Warszawa-Stadion. Firma Bilfinger Berger, wykonawca łącznicy kolejowej i tunelu między stacją Warszawa-Służew a Okęciem, planuje zakończenie całej inwestycji na maj tego roku. Zostawia sobie margines czasowy na odbiory techniczne, które potrafią się przeciągnąć do trzech miesięcy. Dlatego cząstkowe odbiory trwają już teraz. Połączenie miało być gotowe już pod koniec ubiegłego roku.
Opóźnienie jest znaczne, ale warszawiacy będą w stanie wybaczyć kilkumiesięczny poślizg, jeśli w czerwcu rzeczywiście dojadą na Okęcie pociągiem, niezagrożeni utknięciem w korku, tłokiem i spóźnieniem się na samolot. Kosztowne (około 50 zł z centrum) kursy taksówką lub długie i niewygodne autobusami naprawdę zdążyły ich zmęczyć. Zwłaszcza w czasach, kiedy Warszawa staje się coraz bardziej nieprzejezdna.
Chociaż 175 i 188 odjeżdżają w godzinach szczytu co kilka minut, nie można mieć pewności, czy na lotnisko dojedziemy nimi na czas, nawet przy dużym marginesie czasowym. Teoretycznie istnieje bezpieczniejsza opcja, czyli dojazd metrem do stacji Wilanowska, skąd linia 331 dociera na lotnisko przez ulicę Poleczki. Ta jednak również bywa zatłoczona.
Stacja i blisko dwukilometrowy tunel to jedna z czterech kluczowych inwestycji na Euro 2012 wskazanych przez Unię Europejskich Związków Piłkarskich UEFA, a zarazem jedna z najbardziej skomplikowanych. Równolegle z budową 70-segmentowego tunelu trwały prace przy budowie ulicy Cybernetyki oraz Trasy Północ-Południe, a roboty prowadzone były zarówno na powierzchni, jak i 14 m pod ziemią.
Koszt połączenia kolejowego to około 300 mln zł.
To niejedyne usprawnienie na lotnisku. W sierpniu Okęcie ma się stać jednym z największych portów lotniczych w tej części Europy. Do 15 obecnych przybędzie bowiem 12 kolejnych rękawów do samolotu. Zaraz po Euro zamknięty zostanie też stary terminal lotniska. Pasażerowie skorzystają z niego ponownie w 2014 r., kiedy będzie stanowił spójne dopełnienie bryły Terminalu 2.
Czytaj też: http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/1166405,nie-uda-sie-oddac-tunelu-kolejowego-na-lotnisko-chopina-w,id,t.html;Nie uda się oddać tunelu kolejowego na lotnisko Chopina w planowanym terminie. Zdążymy przed Euro?