Mundurowym wstęp wzbroniony
Grupa polskich kombatantów, nie wpuszczonych na Ukrainę 11 lipca na obchody 60. rocznicy zbrodni wołyńskich w Pawliwce, nie dotrzymała wcześniejszych ustaleń i zamierzała uczestniczyć w uroczystościach w mundurach - powiedział przed sejmową Komisją Spraw Zagranicznych sekretarz Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa Andrzej Przewoźnik.
Informacje na temat obchodów 60. rocznicy tragedii wołyńskiej przekazali Komisji przedstawiciele Rady, MSZ oraz Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.
"Były takie ustalenia ze stroną ukraińską, że kombatanci nie będą zakładać mundurów; ta grupa - mówię to z przykrością - nie dotrzymała tego ustalenia" - wyjaśniał incydent Przewoźnik.
Według relacji kombatantów, autokar, w którym jechało 45 weteranów zaproszonych oficjalnie na uroczystości w Pawliwce, został 10 lipca przetrzymany na granicy przez ponad pięć godzin, a następnie zawrócony.
Jak nieoficjalnie dowiedziała się PAP, ukraińskie służby nie zezwoliły na wjazd kombatantów, ponieważ zachowanie psa tych służb wskazywało na ślady broni lub amunicji w autokarze. Starsi ludzie jechali autobusem należącym do Ministerstwa Obrony Narodowej, którym wcześniej wożono żołnierzy z bronią i amunicją na ćwiczenia strzeleckie.
Kozłowski wyjaśniał, że Urząd ds. Kombatantów często korzysta z autokarów należących do MON i tak było w opisywanym przypadku.
Pod koniec lipca "ubolewanie z powodu incydentu oraz żal, iż zajście uniemożliwiło kombatantom udział w uroczystościach", wyraził przedstawiciel ambasady ukraińskiej Oleg Mysyk.
W trakcie rozpoczętej w 1943 r. na Wołyniu czystki etnicznej, prowadzonej przez oddziały Ukraińskiej Powstańczej Armii, Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów i miejscowych chłopów, zginęło od 30 do 60 tysięcy Polaków (strona ukraińska uważa liczbę 60 tys. za zawyżoną). Co do liczby ofiar ukraińskich nie ma zgodności - strona ukraińska mówi o 10-12 tys. ofiar, zaś polska - o 2-2,5 tys. Celem akcji Ukraińców było oczyszczenie Wołynia z Polaków i przedstawicieli innych nacji jak np. Cyganów i Żydów, którzy zdołali przeżyć wcześniejszą likwidację gett.