PolskaMłodzież na rauszu

Młodzież na rauszu

Gimnazjaliści i licealiści coraz chętniej kupują alkopopy, czyli kolorowe drinki w małych buteleczkach - ujawnia "Metro".

Młodzież na rauszu
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

18.02.2011 | aktual.: 18.02.2011 11:42

Co trzeci uczeń pierwszej klasy gimnazjum przyznaje, że pierwszy raz pod wpływem alkoholu był już w podstawówce. I choć polskie nastolatki piją rzadziej niż ich rówieśnicy z innych krajów, to częściej się upijają - wynika z najnowszych międzynarodowych badań o zachowaniach młodzieży.

Badania przeprowadza się co cztery lata w 43 krajach. Młodzież w wieku 11, 13 i 15 lat ze 152 szkół wypełnia ankiety. Polska uczestniczy w akcji po raz szósty.

Specjaliści zajmujący się profilaktyką uzależnień podkreślają, że nie ma bezpiecznego poziomu picia alkoholu przez młodzież. A na to jest społeczne przyzwolenie. Co piąta dorosła kobieta i co czwarty mężczyzna uważa, że nie ma niczego złego w podawaniu piwa nieletnim.

Ostatnio coraz modniejsze są alkopopy, czyli alkoholowe, słodkie napoje, które tylko pozornie są nieszkodliwe. Chodzi o gotowe do spożycia, stosunkowo tanie drinki w małych buteleczkach. Nazwa "alcopop" to zlepka dwóch wyrazów: alkohol i kultura pop. Te urocze, kolorowe buteleczki kuszą właśnie młodych. Najpopularniejsze są ponoć arbuzowy lub żurawinowy. Wg badań 35% piętnastolatków ceni sobie ten smak i lekki gaz.

Właścicielowi sklepu, w którym nieletni kupił alkohol, grozi grzywna do 5 tys. zł i utrata koncesji na sprzedaż alkoholu. Jednak w ub.r. policja otrzymała jedynie 187 takich zgłoszeń.

Projekt zmian przepisów, który utknął na trzy lata w uzgodnieniach międzyresortowych przewiduje, że za sprzedaż alkoholu nieletnim cofa się koncesję na alkohol od roku do trzech lat.

Dziś prokuratura umarza sprawy, ze względu na niską szkodliwość społeczną czynu.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)