Młodzi konsumenci wydają ponad 300 mln zł miesięcznie
Blisko 6 milionów polskich dzieci i młodzieży w wieku 7-18 lat wydaje miesięcznie ponad 300 milionów złotych - wynika z danych Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednocześnie ponad połowa młodych konsumentów nie zna przysługujących im praw.
31.05.2007 | aktual.: 31.05.2007 17:38
Jak zaznaczyła Barbara Szewczyk z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kodeks cywilny zabrania dzieciom i młodzieży w wieku do 18 lat zawierać umowy cywilno-prawne. Wyjątkiem jest możliwość zakupu drobnych artykułów dotyczących życia codziennego.
Według Barbary Szewczyk, młodzi konsumenci są szczególnie narażeni na negatywne konsekwencje nieznajomości reguł rynku, co jest wykorzystywane przez nieuczciwych sprzedawców. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których dzieci zakupiły produkt wadliwy lub niezgodny z umową. Z przeprowadzonych na zlecenie urzędu badań wynika, że takie doświadczenia miało ponad 60 procent młodych uczestników rynku. Z badań wynika też, że dzieci nie znają swoich praw. Ponad połowa błędnie sadzi, że po odejściu od kasy sprzedawca nie uzna reklamacji.
Zwiększeniu świadomości najmłodszych uczestników rynku mają służyć kamapanie edukacyjne. Jedną z nich jest zorganizowana przez UOKiK wspólnie z zieloną siecią i Centralnym Ośrodkiem Kształcenia Nauczycieli.