15-02-2008 11:00

"Mimo braku środków, polscy astronomowie są cenieni"

Prof. Andrzej Niedzielski z Centrum Astronomii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu podkreśla, że pozycja Polski w dziedzinie badań kosmosu jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do nakładów na naukę.

"Mimo braku środków, polscy astronomowie są cenieni"Źródło: PAP
d320yi9

Odnosząc się do odkrycia nowego układu planetarnego, do którego przyczynił się kierowany przez prof. Andrzeja Udalskiego zespół naukowców, prof. Andrzej Niedzielski powiedział, że przyczyni sie ono do pogłębienia wiedzy na temat powstawania planet. Dobrze poznaliśmy jedynie Układ Słoneczny. Oprócz tego odkryliśmy około 250 planet. Dlatego wciąż nie wiemy, jak powinny wyglądać systemy planetarne i czy nasz jest wyjątkowy - podkreślił.

Prof. Andrzej Udalski powiedział, że nowe systemy planetarne są odkrywane od kilkunastu lat, ale żaden nie przypominał Układu Słonecznego. Pojawiły się więc przypuszczenia, że nasz system planetarny jest wyjątkowy we Wszechświecie. Nowe odkrycie pozwala jednak sądzić, że to Układ Słoneczny należy do typowych systemów planetarnych. Prof. Udalski dodał, że astronomia cały czas poznaje ewolucję układów planetarnych i każde odkrycie przybliża do pełnej wiedzy na ten temat.

Nowy układ planetarny znajduje się w odległości 4,5 tysiąca lat świetlnych od Ziemi. Wokół gwiazdy centralnej o masie równej połowie masy Słońca krążą dwie masywne planety odpowiadające Jowiszowi i Saturnowi. Układ odkryto wykorzystując metodę mikrosoczewkowania grawitacyjnego. Dzięki załamywaniu światła jakie wywołują obiekty o dużej masie, naukowcy mogą obserwować subtelne zmiany blasku gwiazd. Analiza tych zmian pozwala określić, czy danej gwieździe towarzyszy planeta.