Milion bezpłatnych podręczników
W ramach akcji społeczno-edukacyjnej o internecie, bank ING rozda milion bezpłatnych podręczników do nauki internetu. Kampania skierowana jest głównie do osób w wieku średnim i starszych. – Wśród osób nie korzystających z internetu aż 73% to osoby powyżej 45. roku życia. W tym przedziale wiekowym znajduje się co trzeci Polak, co uzmysławia, jak duża jest skala nieuczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym – powiedział podczas konferencji prasowej socjolog prof. Kazimierz Krzysztofek ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
O tym, że i jak internet się opłaca, mówili podczas konferencji zarówno ludzie nauki, jak i przedstawiciele środowisk biznesowych. Największy odsetek polskich internautów, jak wynika z badań ING, to ludzie młodzi (56% stanowią osoby w wieku 16-34 lat), natomiast wśród nie korzystających aż 73% to osoby powyżej 45. roku życia. Prof. Krzysztofek uważa, że w ten sposób mamy do czynienia ze społeczeństwem dwóch prędkości. Bariera w korzystaniu z internetu i komputera, jego zdaniem, nie leży w braku dostępu do infrastruktury, ale w nastawieniu Polaków. Połowa tych, którzy nie posiadają łączy internetowych, po prostu nie czuje potrzeby ich posiadania.
Średnia wieku, zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet korzystających z internetu, wynosi 35 lat. Dane te drastycznie zmieniają się w przypadku osób, które z e-usług nie korzystają. Wśród mężczyzn średnia wieku wynosi 54 lata, zaś kobiet – 57. W 2009 r. odsetek Polek, deklarujących korzystanie z internetu, zbliża się do połowy (49,2%) i jest o 3,6% mniejszy od odpowiedniego wskaźnika dla mężczyzn (52,8%). Zdaniem prof. Krzysztofka redukowanie różnic liczbowych między płciami; bierze się przede wszystkim z rosnącego uczestnictwa kobiet w serwisach społecznościowych.
Wśród najczęstszych barier dostępu do internetu znajdują się m.in. techniczne (brak szerokiego pasma na znacznym obszarze kraju; mamy 10%, tj. trzykrotnie mniej niż czołówka Unii); ekonomiczne (dostęp do internetu, w stosunku do innych krajów UE, nadal jest drogi), kulturowe (internet nie jest jeszcze oswojonym medium komunikacji, co dotyczy zwłaszcza osób starszych) i motywacyjne (ok. 20% dorosłych Polaków nie uważa dostępu do internetu za ważny).
Prezes ING, Eric Drok, uważa, że internet w dzisiejszych czasach opłaca się wszystkim. Nie wszyscy jednak potrafią z tego przywileju korzystać. – Jedni uważają, że internet jest tylko dla osób młodych, inni, że korzystanie z komputera jest zbyt skomplikowane i za trudne – mówił podczas konferencji prasowej. Remedium na to ma być m.in. bezpłatny „E-lementarz Internetu”, który w nakładzie miliona egzemplarzy zostanie rozdany Polakom. Część z nich trafi do wszystkich bibliotek gminnych w Polsce (7 200), parlamentarzystów, władz samorządowych i Uniwersytetów III wieku.
Bohaterami książki są Henryk i Klara Walczakowie, małżeństwo z Katowic, które dopiero rozpoczyna swoją przygodę z komputerem. Znany polski aktor Marek Konrad, który jest ich przewodnikiem, odpowiada na pytania początkujących internautów. Nie wiadomo jeszcze, czy podręcznik zda egzamin. Wątpliwości w tej kwestii ma nawet prof. Krzysztofek. Jego zdaniem, należałoby przeprowadzić próbę, jak książka sprawdza się jako realna pomoc edukacyjna. Bo może, bardziej niż czytanie, pomogłoby tu zwykłe doświadczenie.
asz