Trwa ładowanie...

Mieszkańcy chcą dokończenia obwodnicy Wrocławia. Prezydent zapowiada dotację

Mieszkańcy osiedli na południu Wrocławia podpisali się pod wspólną petycją skierowaną do władz województwa dolnośląskiego. Żądają jak najszybszego dokończenia Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, ponieważ ulice ich spokojnych dotąd osiedli stały się teraz trasami tranzytowymi.

Mieszkańcy chcą dokończenia obwodnicy Wrocławia. Prezydent zapowiada dotacjęŹródło: mat. prasowy, fot: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
dast22y
dast22y

Przedstawiciele rad wrocławskich osiedli Jagodno, Ołtaszyn oraz Krzyki-Partynice podpisali się pod petycją, która ma trafić na biurka władz województwa dolnośląskiego. Petycja dotyczyć ma jak najszybszej budowy południowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, łączącego Żerniki Wrocławskie z Bielanami Wrocławskimi. Powodem niezadowolenia mieszkańców południowych osiedli Wrocławia jest fakt, że w chwili obecnej na ich ulicach panuje szczególnie wzmożony ruch pojazdów.

„W dyskusjach na temat WOW nie uwzględnia się zupełnie skutków przerwania jej budowy i skierowania ruchu samochodowego z istniejących fragmentów obwodnicy przez osiedla Ołtaszyn, Krzyki-Partynice oraz Jagodno. Właśnie na tych osiedlach ulice stały się trasami tranzytowymi, przenoszącymi ruch przez zupełnie do tego nieprzystosowany układ komunikacyjny. Najbardziej obciążone są w tym zakresie ulice Kurpiów, Strachowskiego, Ołtaszyńska, Zwycięska oraz Buforowa” – możemy przeczytać w treści petycji, pod którą, obok przedstawicieli rad osiedlowych, podpisała się także posłanka Aldona Młyńczak.

O sprawie opóźnień przy budowie Wschodniej Obwodnicy Wrocławia pisaliśmy kilka tygodni temu. Obecnie oddane do użytku są dwa z czterech odcinków obwodnicy – łączący Siechnice i Łany oraz Siechnice i Żerniki Wrocławskie. Do zakończenia inwestycji potrzebny jest jeszcze wspomniany odcinek między Bielanami a Żernikami Wrocławskimi oraz między Łanami a Długołęką. Według szacunków władz województwa to ten drugi ma szansę na szybsze oddanie do użytku, choć prace przy jego budowie się jeszcze nie rozpoczęły.

Wicemarszałek województwa, Jerzy Michalak, w połowie kwietnia 2015 r. zapowiedział, że planowany termin zakończenia całości prac przy WOW nie jest możliwy przed końcem 2020 r. Opozycyjny radny z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Paweł Hreniak, w rozmowie z Wirtualną Polską uznał wówczas, że rok 2020 powinien być terminem najpóźniejszym.

dast22y

- Do tego bowiem czasu uzyskać można na budowę ostatniego odcinka – przypuszczalnie będzie to odcinek Żerniki-Bielany – dofinansowanie unijne. Koszt budowy tego sześciokilometrowego odcinka wyniesie około 120-130 mln złotych. Przy założeniu, że unijne dofinansowanie stanowić będzie ok. 85 proc. całości tej sumy, wówczas pozostałe koszty mogą być pokryte przez kwotę, którą zadeklarowała dołożyć do WOW Gmina Wrocław – mówił Hreniak.

Zadeklarowana kwota to ok. 33 mln złotych, które są wynikiem ugody zawartej w grudniu 2014 r. między władzami województwa a Gminą Wrocław. Hreniak przypuszczał, że wstrzymanie dotacji ze strony miasta wynika prawdopodobnie z niedoborów w miejskiej kasie. Wspomniane 33 mln miały trafić właśnie na budowę odcinka z Żernik do Bielan.

Tymczasem dziś prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz, na swoim profilu na Facebooku oświadczył, że przekaże dofinansowanie na budowę wschodniej obwodnicy.

„Do 33 milionów złotych na Wschodnią Obwodnicę Wrocławia przekaże Wrocław województwu dolnośląskiemu. Chcemy pomóc władzom województwa dolnośląskiego w rozpoczęciu budowy północnej części WOW. To jedyny w tej chwili przygotowany i zaprojektowany odcinek tej trasy. Jednocześnie apelujemy do władz województwa o jak najszybsze rozpoczęcie prac projektowych dotyczących południowej części Obwodnicy. Wtedy będziemy mogli zastanowić się nad dalszą ewentualną pomocą miasta w partycypowaniu w kosztach budowy tej drogi” – czytamy w oświadczeniu.

dast22y

Działania prezydenta poparł na Facebooku wicemarszałek Michalak.

„Trzeba przerwać impas w sprawie dokończenia Wschodniej Obwodnicy Wrocławia. Opowiadam się za rozpoczęciem budowy odcinka północnego. Dzięki elastyczności Rafała Dutkiewicza zagwarantowane pieniądze (do 33 milionów złotych), będą wsparciem ze strony Wrocławia dla tej inwestycji” – można przeczytać na profilu samorządowca.

Do października 2015 r. mają być przygotowane trzy warianty przebiegu trasy odcinka między Żernikami a Bielanami. Ma to związek z protestami mieszkańców miejscowości Wysoka pod Wrocławiem. W rozmowie z WP radny Hreniak podkreślił, że jeśli jeszcze w tym roku zostanie wybrany odpowiedni wariant i w najbliższym czasie rozpoczną się prace, jest spora szansa, by tę inwestycję zakończyć przed rokiem 2020.

O sprawie WOW będziemy jeszcze informować.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

dast22y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dast22y
Więcej tematów