Mieczysław Chabowski: coraz więcej opłat radiowo-telewizyjnych
Sygnały Dnia: W naszym studiu Zastępca Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej Mieczysław Chabowski.
18.08.2004 | aktual.: 18.08.2004 09:30
Mieczysław Chabowski: Dzień dobry państwu.
Sygnały Dnia: Ludzie listy piszą i coraz więcej przekazów w odpowiednich książeczkach: radiowo-telewizyjnych.
Mieczysław Chabowski: Tak.
Sygnały Dnia: To dla nas bardzo ważna sprawa. Czy rzeczywiście w ostatnich tygodniach coraz więcej osób rejestruje swoje radioodbiorniki i telewizory?
Mieczysław Chabowski: Jeżeli chodzi o indywidualne osoby, obywateli, to trzeba powiedzieć, że tak, że coraz więcej osób wykazuje postawę obywatelską i z obowiązku, który na mocy ustawy z 92 roku obowiązuje u nas, w Polsce, dokonuje opłat radiowo-telewizyjnych.
Sygnały Dnia: A to wynika z tego, że ludzie wiedzą, że mogą spodziewać się lada moment kontroli z urzędu pocztowego?
Mieczysław Chabowski: Myślę, że to nie chodzi o kontrolę. Bardziej o przedsięwzięcia profilaktyczno-informacyjne. I stąd ostatnia informacja w mediach o tym, że jest taki obowiązek każdego obywatela i każdej osoby prawnej do uiszczania opłat, spowodowała, że większość obywateli wykazuje się postawą pozytywną i dokonuje tych opłat.
Sygnały Dnia: A poza tym nie byłoby radia publicznego bez właśnie tych opłat abonamentowych.
Mieczysław Chabowski: Oczywiście. Muszę powiedzieć, że w ostatnich latach notujemy, że wartościowo przychody z tytułu opłat abonamentowych rosną, natomiast, niestety, w pojęciu procentowym ściągalność abonamentu spada, głównie dlatego, że słabą ściągalnością wykazują się osoby prawne, a więc podmioty, które prawdopodobnie z niewiedzy często po prostu nie dokonują tych opłat.
Sygnały Dnia: Właśnie osoby prawne, czyli przede wszystkim instytucje rozmaite.
Mieczysław Chabowski: Podmioty gospodarcze, tak.
Sygnały Dnia: 98% tych instytucji wg ostatnich danych nie płaci abonamentu. Poczta to potwierdza?
Mieczysław Chabowski: Tak, potwierdzamy, że jest to taki wskaźnik statystyczny, dlatego że osoby prawne obowiązane są opłacać za każdy odbiornik radiowy i telewizyjny i stąd przepisy te powinny znać przede wszystkim służby rachunkowości, księgowości, które są zobowiązane dokonywać takich opłat.
Sygnały Dnia: Czyli jeżeli w danej instytucji jest, powiedzmy, dziesięć odbiorników radiowych, dziesięć odbiorników telewizyjnych, to za każdy odbiornik i radiowy, i telewizyjny należy...
Mieczysław Chabowski: Abonament wynosi 15,40, a za radiowy 4,95 i trzeba po prostu za to płacić, również za radioodbiorniki w samochodach używanych przez te podmioty.