Trwa ładowanie...

"Miałem pietra, czy jeszcze pamiętam, jak to się robi"

Znany artysta grafik Andrzej Pągowski zaprojektował plakaty do nowego filmu Jerzego Hoffmana "1920 Bitwa Warszawska". - Miałem dużego pietra, czy jeszcze pamiętam, jak to się robi - mówi Pągowski w rozmowie z Wirtualną Polską. Film, zrealizowany w technologii 3D, trafi do polskich kin 30 września.

"Miałem pietra, czy jeszcze pamiętam, jak to się robi"Źródło: Andrzej Pągowski
d3kep46
d3kep46
(rys. Andrzej Pągowski)
Źródło: (rys. Andrzej Pągowski)

Pągowski jest autorem trzech plakatów anonsujących ten film. Na dwóch przedstawił wizerunki Nataszy Urbańskiej i Borysa Szyca w filmowych kostiumach. Aktorzy ci zagrali w "1920 Bitwie Warszawskiej" głównych bohaterów. Na plakacie trzecim zamieścił gwiazdę bolszewicką, przebitą lancą ułańską XV Pułku Ułanów z biało-czerwonym proporczykiem. Wszystkie trzy są plakatami graficznymi.

Inspiracją dla Andrzeja Pągowskiego były polskie plakaty agitacyjne, polityczne z 1920 roku. - To pierwsze plakaty graficzne promujące film od niemal dziesięciu lat. Plakat z czerwoną gwiazdą był ręcznie malowany farbami - mówi Andrzej Pągowski. - Sam już od dawna nie robiłem takich plakatów. Miałem dużego pietra, czy jeszcze pamiętam, jak to się robi - dodaje.

d3kep46

Autor plakatów jest pod wrażeniem tego, że reżyser, producent i dystrybutor zgodzili się na wykorzystanie w promocji filmu plakatów graficznych. - Do tej pory często spotykałem się z odmową. Dla dystrybutora najważniejsze jest to, żeby film się sprzedał, a do sprzedania wystarczą plakaty fotosowe - mówi Pągowski.

(rys. Andrzej Pągowski)
Źródło: (rys. Andrzej Pągowski)

Oprócz plakatów Pągowskiego, film będą promować plakaty fotosowe. - Dystrybutor pytał mnie, czy nie mam nic przeciwko temu. Nie mam. W latach 80. i 90. ludzie nie mieli problemu z odbiorem symboliki plakatów graficznych. Część z nich zatraciła jednak tę zdolność - stwierdza Pągowski.

Zdaniem artysty, plakat graficzny ma tę przewagę nad fotosowym, że ma szansę na pozostanie w historii. - Poza tym plakat graficzny jest widoczny. Polskie ulice pełne są fotosów, na tle których plakat graficzny będzie się wyróżniał - wyjaśnia Pągowski i dodał, że film "1920 Bitwa Warszawska" właśnie dzięki oryginalnym plakatom może zostać zauważony za granicą.

d3kep46

Czy to oznacza, że plakaty graficzne wrócą w Polsce do łask? - Może się tak stać - mówi artysta. - Plakat z gwiazdą cieszy się dużym zainteresowaniem, a to znaczy, że istnieją jeszcze odbiorcy plakatów graficznych. Może więc dystrybutorzy pokuszą się o promowanie filmów z nieco ambitniejszy sposób - dodaje.

(rys. Andrzej Pągowski)
Źródło: (rys. Andrzej Pągowski)

Główni bohaterowie "1920 Bitwy Warszawskiej" to tancerka z warszawskiego teatru kabaretowego, Ola (Natasza Urbańska) i ułan o imieniu Jan (Borys Szyc)
. Łączy ich miłość i zaangażowanie w bitwę z bolszewikami. W obsadzie filmu są też m.in.: Daniel Olbrychski (jako Józef Piłsudski), Bogusław Linda, Aleksander Domogarow, Wiktor Zborowski, Wojciech Pszoniak.

d3kep46

Zdjęcia - autorstwa wybitnego operatora Sławomira Idziaka - realizowano m.in. na terenie Twierdzy Modlin, w Komarowie koło Węgrowa i na poligonach pod Warszawą. Scenariusz "Bitwy..." napisał Jerzy Hoffman razem z Jarosławem Sokołem. Scenografię przygotował Andrzej Haliński. Za kostiumy odpowiadali Magdalena Tesławska i Andrzej Szenajch, a za charakteryzację - Mira Wojtczak i Liliana Gałązka.

"1920 Bitwa Warszawska" jest pierwszą polską produkcją fabularną zrealizowaną w technologii 3D.

Z Andrzejem Pągowskim rozmawiała Iga Burniewicz

d3kep46
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3kep46
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj