MEN: nie wpłynęły skargi na brak lekcji etyki
Żadne kuratorium oświaty nie otrzymało skarg
lub sygnałów o uchylaniu się przez szkołę lub samorząd od
zorganizowania zajęć etyki dla zainteresowanych uczniów;
wprowadzenie zasady wliczania do średniej ocen z religii lub etyki
jedynie nieznacznie zwiększyło zainteresowanie uczniów udziałem w
zajęciach z tego przedmiotu - twierdzi MEN.
28.09.2007 | aktual.: 28.09.2007 16:27
Resort edukacji powołuje się na dane zebrane w kuratoriach oświaty. O wynikach tej kwerendy minister edukacji Ryszard Legutko poinformował w liście do Rzecznika Praw Obywatelskich Janusza Kochanowskiego.
Jak czytamy w nim, "tylko trzy kuratoria zasygnalizowały nieliczne przypadki (około 10 w skali kraju) niezorganizowania przez szkoły zajęć z etyki z uwagi na fakt, że zgłoszenia dotyczyły niewielkiej liczby uczniów (poniżej minimum, dla którego zgodnie z przepisami tworzone są grupy klasowe i międzyklasowe na terenie szkoły). W tych przypadkach zostały podjęte rozmowy między dyrektorami szkół w sprawie tworzenia grup międzyszkolnych".
Z kwerendy MEN wynika również, że jedynie cztery szkoły na terenie całego kraju zgłosiły do kuratoriów brak nauczycieli etyki.
"Część kuratoriów zwraca uwagę, że mimo iż liczba nauczycieli etyki, którzy poszukują pracy w szkołach przewyższa obecnie zapotrzebowanie na nauczycieli tego przedmiotu, wzrasta zainteresowanie zdobywaniem kwalifikacji do nauczania etyki wśród nauczycieli innych przedmiotów" - napisał minister edukacji w liście.
Jego zdaniem, przyczyny uniemożliwiające zapewnienie każdemu zainteresowanemu uczniowi udziału w zajęciach z etyki to - według kuratorów - późny termin wejścia w życie przepisów (po zatwierdzeniu arkuszy organizacyjnych dla szkół) zmieniających zasady liczenia średniej ocen oraz konieczność podjęcia przez dyrektorów szkół na początku roku szkolnego dodatkowych działań organizacyjnych (tworzenie grup w szkole lub grup międzyszkolnych, pozyskanie nauczyciela etyki, uruchomienie dodatkowych środków finansowych na organizację lekcji etyki). Trudność ze zorganizowaniem zajęć etyki wynikają także - według kuratoriów - ze zbyt małej liczby chętnych.
Legutko poinformował także RPO, że aktualne dane statystyczne dotyczące liczby nauczycieli z uprawnieniami do nauczania etyki oraz zakresu nauczania tego przedmiotu w skali całego kraju są gromadzone.
Zgodnie z rozporządzeniem podpisanym 13 sierpnia br. przez ówczesnego ministra edukacji Romana Giertycha, od obecnego roku szkolnego stopień z religii lub etyki będzie wliczany do średniej ocen na świadectwie szkolnym.
Po wydaniu tego rozporządzenia RPO wysłał do szefa MEN kilka listów, w których zwracał uwagę m.in. na czas wydania nowego przepisy - tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Powołując się na skargi jakie do niego dotarły, Rzecznik zasygnalizował także występowanie trudności z organizacją lekcji etyki lub religii innych kościołów i związków wyznaniowych niż Kościół rzymskokatolicki.
Z danych MEN wynika, że w poprzednim roku szkolnym 2006-2007 w większości polskich szkół były organizowane lekcje religii (w 27,5 tys. na 32 tys. szkół działających w Polsce). Natomiast lekcje etyki odbywały się w 334 szkołach. W publicznych szkołach w Polsce zatrudnionych jest 21 tys. nauczycieli religii. Nauczycieli etyki pracuje 412.