MEN: 98,4 proc. szkół podstawowych prowadzi naukę stacjonarną dla klas I‑III
Nauka w trybie stacjonarnym - jak informuje MEN - była prowadzona w piątek w ponad 14 tys. szkół podstawowych w klasach I-III. Chodzi o 98,4 proc. szkół podstawowych. W 30 podstawówkach w klasach I-III nauka odbywała się w trybie zdalnym, a w 203 w trybie mieszanym.
W trybie stacjonarnym w piątek pracowało też ponad 15 tys. przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, czyli 98,7 proc. z nich. W trybie zdalnym pracowały 47 przedszkola, a 148 w trybie mieszanym. Dane te pokazują stan z piątku z godz. 13.00 i pochodzą od kuratorów oświaty.
Od dwóch tygodni, czyli od 18 stycznia, liczba szkół podstawowych, w których nauka w klasach I-III prowadzona jest w trybie innym niż stacjonarny, a także przedszkoli i placówek przedszkolnych pracujących w takim trybie, wzrasta.
W czwartek nauka w trybie stacjonarnym dla klas I-III prowadzona była w 14 222 szkołach podstawowych, czyli 98,5 proc. podstawówek. W 30 szkołach podstawowych w klasach I-III nauka odbywała się w trybie zdalnym, a w 191 w trybie mieszanym. W stosunku do czwartku liczba szkół, w których prowadzona jest nauka zdalna, nie zmieniła się, a liczba szkół, w których nauka prowadzona jest w trybie mieszanym wzrosła o 12.
18 stycznia uczniowie klas I-III szkół podstawowych i szkół specjalnych, którzy od 9 listopada uczyli się zdalnie, wrócili do nauki stacjonarnej. W dniu powrotu nauka w trybie stacjonarnym prowadzona była 14 383 szkołach podstawowych, tj. w 99,6 proc. z nich. W 9 szkołach podstawowych w klasach I-III odbywała się w trybie zdalnym, a w 51 w trybie mieszanym, gdzie część uczniów uczy się w szkole, a część na odległość.
Jesienne zawieszenie zajęć stacjonarnych nie obejmowało przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. Przedszkolaki do nauki stacjonarnej wróciły pod koniec maja ubiegłego roku. Jak zapewnia MEiN, sytuacja zarówno w szkołach podstawowych, jak i w przedszkolach jest monitorowana.
W czwartek w trybie stacjonarnym pracowało 15 123 przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, czyli 98,8 proc. z nich. W trybie zdalnym pracowało 45 przedszkoli, a 132 w trybie mieszanym. W piątek, w stosunku do czwartku, liczba przedszkoli i placówek pracujących w trybie zdalnym zwiększyła się o dwie, a w trybie mieszanym zwiększyła się o 16.
O przejściu szkoły, przedszkola lub placówki wychowania przedszkolnego na tryb pracy inny niż stacjonarny decyduje organ prowadzący, za zgodą sanepidu, po rozpoznaniu sytuacji epidemicznej w placówce.
Uczniowie z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych od 26 października uczą się zdalnie.
Nauka zdalna
- Od 1 lutego dyrektor szkoły będzie miał nadal obowiązek organizować zajęcia lub zajęcia zdalne dla tych uczniów klas IV-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy ze względu na rodzaj niepełnosprawności nie mogą się uczyć w domu. Natomiast dla uczniów, którzy z innych przyczyn nie mogą się uczyć zdalnie, może takie zajęcia zorganizować – wyjaśnia rzeczniczka MEiN Anna Ostrowska w przesłanym w piątek nagraniu.
- Otrzymaliśmy wiele pytań o organizację tzw. próbnych egzaminów w szkole. Potwierdzam, że w ramach konsultacji z nauczycielami będzie można zorganizować testy sprawdzające poziom przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego. Rozwiązanie to zostało wprowadzone właśnie na prośbę dyrektorów szkół - dodała.
Jeśli chodzi o szkoły i placówki prowadzące kształcenie zawodowe, utrzymane zostały rozwiązania umożliwiające prowadzenie kształcenia praktycznego z zachowaniem reżimu sanitarnego w określonych warunkach organizacyjnych.