Martha Stewart winna stawianych jej zarzutów
Sąd przysięgłych na Manhattanie w Nowym Jorku orzekł w piątek, że właścicielka koncernu medialnego Martha Stewart jest winna wszystkich postawionych jej zarzutów, związanych ze spekulacjami na giełdzie.
05.03.2004 | aktual.: 05.03.2004 22:17
Stewart, która jest córką polskich imigrantów (panieńskie nazwisko Kostyra), została uznana za winną składania fałszywych zeznań, utrudniania pracy wymiaru sprawiedliwości i spiskowania w celu wprowadzania w błąd władz w kwestii swych transakcji na giełdzie.
Za każdy z postawionych jej zarzutów grozi kara do 5 lat więzienia. Wyrok zostanie wydany 17 czerwca.
Nie wiadomo jeszcze, czy ewentualne kary więzienia zostaną dodane do siebie, czy skomprymowane w jedną - w takim wypadku wyrok opiewałby najwyżej na 5 lat więzienia (zdaniem prawników, bardziej prawdopodobna jest ta druga ewentualność).
Stewart grozi także grzywna do miliona dolarów. Oskarżona odpowiadała z wolnej stopy, po wpłaceniu do sądu wysokiej kaucji.
Po ogłoszeniu werdyktu Stewart powiedziała, że jest nim "przygnębiona", i zapowiedziała apelację. Będę "walczyć o udowodnienie mej niewinności i oczyszczenie mojego dobrego imienia" - podkreśliła.
Marthę Stewart podejrzewano o to, że sprzedała swoje akcje firmy farmaceutycznej ImClone Systems w przeddzień gwałtownego ich spadku, korzystając z poufnych informacji z kręgu tego przedsiębiorstwa (niedostępnych zwykłym inwestorom), dostarczonych przez jej maklera Petera Bacanovicha.
Byłby to tzw. insider trading, transakcja nielegalna, zagrożona karami wyższymi niż przestępstwa, w przypadku których sąd uznał ją za winną. Prokuratura odstąpiła jednak od postawienia jej tego zarzutu z braku wyraźnych dowodów.
Tydzień temu Stewart uniewinniono z innego zarzutu, oszustw z papierami wartościowymi, za które groziła jej kara 10 lat więzienia.
Makler Bacanovich został uznany w piątek za winnego popełnienia tych samych przestępstw co jego klientka, a także krzywoprzysięstwa w zeznaniach.
Dochodzenie, a następnie proces Stewart, znanej z programów telewizyjnych na temat stylu gospodarstw domowych i wydawania kolorowych magazynów na ten temat, od wielu miesięcy przyciągały uwagę mediów w USA.