Trwa ładowanie...
23-04-2014 13:20

Maciej Lasek: silumin wykorzystywany był przy konstruowaniu tupolewa

Silumin to jeden z najbardziej rozpowszechnionych materiałów w lotnictwie - mówi Maciej Lasek z zespołu smoleńskiego przy KPRM, odnosząc się do informacji o wykryciu elementu wykonanego z tego materiału w brzozie, w którą uderzył prezydencki Tu-154M.

Maciej Lasek: silumin wykorzystywany był przy konstruowaniu tupolewaŹródło: faktysmolensk.gov.pl
dnik4en
dnik4en

Portal tvn24.pl podał, że prokuratura wojskowa chce nowych badań smoleńskiej brzozy i elementów znalezionych w drzewie, a postanowienie w tej sprawie ma zostać wydane jeszcze w tym tygodniu. "Prokuratorów zastanawia szczególnie jeden element znaleziony w drzewie. Wykonany jest on ze stopu, na który nie natrafiono w skrzydle prezydenckiego samolotu" - napisano na portalu o fragmencie wykonanym z siluminu.

Tymczasem szef zespołu smoleńskiego przy kancelarii premiera Maciej Lasek wyjaśnia, że silumin to doskonały materiał odlewniczy. - Jest to po duraluminium najbardziej rozpowszechniony materiał konstrukcyjny w lotnictwie - powiedział Lasek.

- Z tego stopu są wykonywane wszystkie odlewane elementy konstrukcyjne tupolewa, np. konsole zawieszania klap, wsporniki lotek i slotów - podkreślił. Lasek zaznaczył też, że zdjęcie uszkodzonego siluminowego odlewu w przedniej części skrzydła można zobaczyć na stronie jego zespołu (www.faktysmolensk.gov.pl)
w części, gdzie są fotografie końcówki skrzydła.

Kpt. Marcin Maksjan z NPW powiedział, że na razie prowadząca śledztwo Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie nie wydała żadnego postanowienia dotyczącego zlecenia biegłym dodatkowych bądź uzupełniających opinii dotyczących znalezionych w brzozie elementów metalowych. Dodał, że zwrócenie się o takie opinie nie jest wykluczone, ale "na decyzję trzeba będzie jeszcze poczekać".

dnik4en

Na początku kwietnia WPO, relacjonując badania biegłych, informowała, że uszkodzenia drzewa "mogły być spowodowane przez skrzydło samolotu Tu-154M". Trzy fragmenty metali w pniu brzozy - jak podawano - "najprawdopodobniej pochodzą z elementów konstrukcyjnych skrzydła samolotu", zaś "co do kolejnych siedmiu fragmentów metali biegli nie mogą wykluczyć, że one mogą pochodzić z tego samolotu".

- Aktualnie prokuratorzy rozważają kwestię dalszych szczegółowych badań w celu ewentualnego doprecyzowania charakteru pozostałych fragmentów metalowych - mówił już wtedy szef warszawskiej WPO płk Ireneusz Szeląg.

Tvn24.pl podał w środę, że biegli przebadali 12 elementów metalowych wydobytych z brzozy i porównali je z wyciętymi z wraku fragmentami skrzydła tupolewa. W jednym przypadku stwierdzili, że badany element to odprysk pokrycia lakierowego. Skład chemiczny i struktura stopu trzech innych fragmentów wskazywały, że "najprawdopodobniej" pochodzą z elementów konstrukcyjnych skrzydła Tu-154M nr 101. W siedmiu przypadkach biegli uznali, że "nie można wykluczyć", iż są one fragmentami Tu-154M nr 101. Ostatni element - jak podał portal - został według biegłych wykonany z siluminu, czyli "ze stopu, którego nie ma w wyciętym z wraku fragmencie skrzydła".

dnik4en
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dnik4en
Więcej tematów