Lufthansa zwiększa zysk z działalności operacyjnej do 577 mln euro
Dywidenda wzrasta do 50 eurocentów na jedną akcję / Bilety w Europie w cenie 99 euro.
27.03.2006 22:06
„W 2005 roku mierzyliśmy wysoko i osiągnęliśmy więcej niż oczekiwaliśmy – pomimo rekordowych cen ropy”- powiedział prezes i dyrektor generalny Lufthansy Wolfgang Mayrhuber, przedstawiając roczne wyniki Grupy na konferencji prasowej we Frankfurcie. Grupa Lufthansa zwiększyła zysk z działalności operacyjnej w 2005 roku o 50 proc. do 577 mln euro. „Jesteśmy dobrze umiejscowieni strategicznie i skutecznie przeciwstawiamy się ostrej konkurencji. Rozwijamy się, staliśmy się bardziej rentowni i zainwestowaliśmy w obiecujące na przyszłość produkty i jakość”.
We wszystkich sześciu segmentach działalności zanotowało zysk z działalności operacyjnej. Zajmująca się podróżami turystycznymi Grupa Thomas Cook oraz specjalizująca się w cateringu pokładowym spółka LSG odnotowały zmianę na lepsze. Lufthansa opiera się o solidne podstawy finansowe i jeszcze bardziej wzmocniła swój bilans. Grupa nadal dysponuje znaczną płynnością. Akcjonariusze również skorzystają z dobrych wyników rocznych: zarząd i rada nadzorcza na walnym zgromadzeniu mają zaproponować dywidendę w wysokości 0,50 euro z akcji (w poprzednim roku: 0,30 euro).
W centrum zainteresowania Grupy nadal znajduje się klient – powiedział Mayrhuber. „Nasza strategia dostawcy szerokiego wachlarza usług przynosi rezultaty. Dostarczamy indywidualne usługi dostosowane do indywidualnych potrzeb”. Dzięki wprowadzeniu usług prywatnych odrzutowców Lufthansa Private Jet przewoźnik poszerzył swój portfel usług a la carte, zmierzających do zaspokojenia każdej potrzeby w przemyśle lotniczym. „Klienci są pełni uznania dla naszej klasy biznes, są zachwyceni naszą obsługą w klasie pierwszej. Skuteczności naszej strategii w zakresie produktów wysokiej jakości potwierdzają liczby” – powiedział prezes. Liczba pasażerów w pierwszej klasie wzrosła w ubiegłym roku o 20 proc. Lufthansa zdobywa również przewagę w segmencie tanich biletów - zauważył. Zachęcona sukcesem tańszych biletów „betterFly“ oferowanych początkowo z Hamburga zamierza obecnie rozszerzyć tę koncepcję taryf na całe Niemcy. Począwszy od 3 kwietnia br. Lufthansa będzie oferować bilety powrotne do wszystkich miejscowości w
Europie w atrakcyjnej cenie 99 euro, włączając podatki i opłaty - podano w komunikacie.
„W tym roku koncentrujemy się bardziej na ruchu europejskim. Konkurencja napiera. Stawiamy jej czoła, bez względu na jej pochodzenie”. Lufthansa inwestuje również więcej w jakość - podkreślił Mayrhuber. Samoloty na trasach krótkiego i średniego zasięgu są wyposażane w nowe wygodniejsze fotele w obu klasach.
Prezes i dyrektor generalny Lufthansy jest bardzo zadowolony z przebiegu integracji SWISS z Lufthansą. „Synergia pojawia się szybciej i w szerszym zakresie niż zakładaliśmy. Klienci obu linii lotniczych czerpią już korzyści z połączenia. Ich reakcja jest w pełni pozytywna”. Szwajcarski przewoźnik planuje osiągnąć równowagę finansową w tym roku, a w 2007 wypracować zysk – zauważył prezes.
Sprawą zasadniczą dla Lufthansy pozostaje poprawa i rozbudowa infrastruktury – podkreślił Mayrhuber. „Chcemy, by wzrost ruchu lotniczego nastąpił u nas jako przewoźnika i tu w Niemczech. Taki jest cel naszego zaangażowania w inicjatywę „Ruch lotniczy dla Niemiec” oraz naszych inwestycji w porty lotnicze w Monachium i we Frankfurcie”.
Lufthansa nadal stawia sobie jako priorytet zmniejszanie kosztów i poprawę efektywności przewidzianych w planie działań. W ramach tego planu Grupa osiągnęła postawiony cel, poprawiając wyniki o 780 mln euro w 2005 r. Do końca roku osiągniemy cel ostateczny wynoszący 1.2 mld euro - powiedział Mayrhuber. Jednak nawet wtedy Grupa musi nadal poszukiwać dodatkowych możliwości oszczędzania. „Koszty muszą spadać, a efektywność dalej rosnąć”.
W roku obrotowym 2006 zarząd oczekuje wyniku operacyjnego przynajmniej na poziomie roku poprzedniego. W średnim okresie planuje uzyskanie zysku z działalności operacyjnej w wysokości 1 mld euro do roku 2008.
Rok obrotowy 2005 w liczbach
W 2005 r. Lufthansa osiągnęła łączny przychód w wysokości 18,1 mld euro, czyli o 6,5 proc. większy niż w 2004 roku. Należące do Grupy linie lotnicze zwiększyły swój łączny przychód z przewozów o 8,0 proc. do 13,9 mld euro. Skuteczne zarządzanie mocami przewozowymi i sprzedażą znacznie podniosło średnie stopy dochodu w przewozach pasażerskich (+3,5 proc.) i towarowych (+10,8 proc.). Zyski z innej działalności operacyjnej spadły o 11,9 proc. do 1,5 mld euro. Jednym z powodów był fakt, że zyski księgowe w wysokości 331 mln euro były o 25,8 proc. niższe niż w 2004 roku. Z tej kwoty 182 mln euro pochodziło ze sprzedaży pozostałych udziałów w Amadeus Global Travel Distribution S.A. i 107 mln euro ze zbycia Loyalty Partner GmbH.
W 2005 r. koszty operacyjne wyniosły 19,0 mld euro i były o 6,5 proc. wyższe niż w 2004 roku. Wzrost w skali roku był w głównej mierze wynikiem dramatycznego wzrostu cen paliwa lotniczego. Koszty paliwa poszybowały do rekordowego poziomu 2,7 mld euro. Było to o 843 mln euro czyli 46,3 proc. więcej niż w 2004 roku. Środki zabezpieczające przed wzrostem cen paliw ponownie okazały się bardzo skuteczne i przyniosły oszczędności w wysokości 278 mln euro.
Lufthansa zwiększyła zysk z działalności operacyjnej w 2005 roku o 50,7 proc. do 577 mln euro. Wynik roczny netto po opodatkowaniu również poprawił się, osiągając 453 mln euro, przy rocznym wzroście o 12,1 proc.
Nakłady inwestycyjne wzrosły nieznacznie do 1,8 mld euro i tak jak w latach ubiegłych były w pełni finansowane z przepływu środków pieniężnych, które zwiększyły się o 4,0 proc. do 2,0 mld euro.
Na koniec 2005 roku zobowiązania Grupy znajdowały pokrycie w środkach płynnych, przy bilansie wykazującym zadłużenie netto w wysokości 7 mln euro - podano w komunikacie.