Trwa ładowanie...
d2qovlb

Łódź coraz mniejsza, a problemów coraz więcej. Zobacz starcie kandydatów na prezydenta

Kiedyś "polski Manchester", teraz miasto, które musi na nowo zbudować swój wizerunek. Praca nad nim trwa od lat. Śmiałe plany rewitalizacji, dziesiątki placów budowy i efekty dostrzegane w całej Europie. Łódź wypływa na szerokie wody, co nie oznacza, że złapała już wiatr w żagle. Z cyklem "Kolej na..." dotarliśmy do najważniejszego punktu w centralnej części Polski.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Ulica Piotrkowska to najdłuższa handlowa ulica Europy. Nic dziwnego skoro ciągnie się na 5 kilometrów
Ulica Piotrkowska to najdłuższa handlowa ulica Europy. Nic dziwnego skoro ciągnie się na 5 kilometrów (Shutterstock.com)
d2qovlb

Do udziału w tym odcinku zaprosiliśmy siedmiu kandydatów na prezydenta:

- Waldemara Budę z KWW Prawa i Sprawiedliwości

- Rafała Górskiego z KWW Kukiz ‘15

d2qovlb

- Krzysztofa Lipczyka z KWW Wolność #MuremZaŁodzią

- Piotra Misztala z KWW Bezpartyjni-Piotr Misztal

- Urszulę Niziołek-Janiak z KWW TAK

- Agnieszkę Wojciechowską van Heukelom z KWW Agnieszki Wojciechowskiej – Bezpartyjni

d2qovlb

- Hannę Zdanowską z KWW Hanny Zdanowskiej, która walczy o reelekcję

Gigantyczna rewitalizacja z problemami

Łódź jest jednym z trzech miast w Polsce z największym planem rewitalizacyjnym. Według szacunków rewitalizacja obszarowa w tym mieście ma kosztować 1 mld zł.

d2qovlb

Niestety kolejne przetargi to kolejne problemy. Do części z postępowań nie zgłasza się żadna firma. Innym razem złożona oferta wielokrotnie przewyższa zabezpieczony na konkretną inwestycję budżet.

- Nie wierzę w to, że nie dało się przewidzieć sytuacji, że ceny ofert dwukrotnie przewyższają pieniądze przewidziane na dany cel. Przetargi były po prostu źle przygotowane przez miasto – mówi w programie Waldemar Buda z PiS.

Od kilku kandydatów usłyszeliśmy, że decyzję dotyczącą tego, co i jak rewitalizować, powinni podejmować sami mieszkańcy.

- Rewitalizacja powinna dotyczyć tkanki społecznej, mieszkańców. Ona nie może dotyczyć tylko budynków. A nad tym nikt nie pracuje – podkreśla Agnieszka Wojciechowska van Heukelom, która kandyduje z własnego komitetu wyborczego.

d2qovlb

To, że są problemy, przyznaje urzędująca prezydent Hanna Zdanowska. Wierzy jednak, że ostateczny efekt rewitalizacji Śródmieścia obroni się sam.

- Remontujemy 150 kamienic, 3 parki, 20 ulic. W Łódź uwierzyli inwestorzy prywatni. Nie boję się o Śródmieście. Ono odżyje – podkreśla.

Łódź czeka referendum?

Jakie kroki powinno podjąć miasto w związku ze słabą rentownością Portu Lotniczego Łódź? Czy powinno się rozważyć się jego likwidację?

d2qovlb

Pytanie o to w przypadku Łodzi, nie jest bezzasadne.

Menedżerowie z branży lotniczej nisko oceniają atrakcyjność tego lotniska, którą do minimum zmniejsza perspektywa budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

I tu zaskakujące odpowiedzi. Część kandydatów na prezydenta miasta byłaby gotowa wspierać decyzję o jego likwidacji.

- Skoro są w ten projekt zaangażowane pieniądze łodzian, to oni muszą o ich dalszym wydawaniu zdecydować. To oni powinni w tej sprawie zabrać głos – postuluje Urszula Niziołek-Janiak z KWW TAK.

d2qovlb

- Sytuacja wymaga ponownej analizy, na ile to lotnisko jest potrzebne. Zwłaszcza w kontekście budowy CPK. Proponujemy, żeby udziały z tego lotniska przejął samorząd województwa. W tej chwili taki model zarządzania - przez miejską spółkę - nie działa – dodaje Rafał Górski z KWW Kukiz ’15.

Obecna prezydent Łodzi ripostuje, przytaczając dane o rosnącej liczbie czarterów i zagęszczającej się siatce połączeń regularnych.

Łódź coraz mniejsza

Wyludnianie się i komfort życia w mieście. Te zagadnienia zamykają odcinek „Kolej na Łódź”.

Według wyliczeń demografów Łódź w ciągu dwunastu lat straci ponad 10 procent mieszkańców i przestanie być trzecim miastem w Polsce pod względem liczby ludności.

- Jesteśmy ofiarami naszego dobrego skomunikowania. Łatwo przeprowadzić się stąd do Warszawy czy Wrocławia – tłumaczy Krzysztof Lipczyk z KWW Wolność #MuremZaŁodzią.

Jak temu zaradzić?

- Powinniśmy postawić na rozwój transportu i w ten sposób ściągać firmy logistyczne, by tworzyły atrakcyjne miejsca pracy. Wykorzystać te drogi, którymi wyjeżdżają od nas na stałe. To powinien być nasz atut – dodaje Lipczyk.

Odpowiedzi, pomysły i opinie wszystkich kandydatów dotyczące tych trzech zagadnień do obejrzenia w odcinku "Kolej na Łódź".

*Autor: Adam Sierak *

Zobacz także: Pozew przeciwko Polsce. "PiS się przygotowuje na zderzenie"

Widzisz coś ciekawego? Masz zdjęcie, filmik? Prześlij nam przez Facebooka na wawalove@grupawp.pl lub dziejesie.wp.pl

d2qovlb

Podziel się opinią

Share
d2qovlb
d2qovlb