PolskaLista lektur: ministerstwo kultury kontra resort edukacji

Lista lektur: ministerstwo kultury kontra resort edukacji


Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przygotowało wykaz lektur, które - zdaniem urzędników - powinny się znaleźć w wykazie lektur szkolnych. Przykładowo w szkole podstawowej resort kultury proponuje dodanie "Bajek robotów" Stanisława Lema.

Lista lektur: ministerstwo kultury kontra resort edukacji
Źródło zdjęć: © PAP

Według ministerstwa kultury, w gimnazjach powinno być omawiane "Ziele na kraterze" Melchiora Wańkowicza (zamiast proponowanej przez MEN powieści Jana Dobraczyńskiego "Marcin powraca z daleka") oraz wybory poezji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Zbigniewa Herberta.

Jeśli chodzi o szkoły ponadgimnazjalne MKiDN jest za: doprecyzowaniem zalecanego wyboru poezji barokowej poprzez wskazanie konkretnych autorów: Jana Andrzeja Morsztyna, Wacława Potockiego i Wespazjana Kochowskiego; zaleceniem przeczytania zarówno fragmentów "Kordiana" Juliusza Słowackiego, jak i fragmentów "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego; dodaniem do spisu lektur wyboru "Listów" Zygmunta Krasińskiego, wybranych fragmentów prozy Witolda Gombrowicza oraz fragmentów "Sklepów cynamonowych" Brunona Schulza.

Ministerstwo kultury chce także pozostawienia w kanonie lektur "Innego świata" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (zamiast proponowanych w to miejsce przez MEN "Listów Nikodema" Jana Dobraczyńskiego), uzupełnienie wyboru poezji XX-wiecznej o utwory Jana Lechonia, Kazimierza Wierzyńskiego oraz Jarosława Marka Rymkiewicza. Opowiada się także za stworzeniem możliwości wyboru między "Kamieniem na kamieniu" Wiesława Myśliwskiego a "Madame" Antoniego Libery.

Postuluje również dodanie: wybranych fragmentów dzienników Marii Dąbrowskiej, Andrzeja Bobkowskiego i Witolda Gombrowicza, fragmentów esejów Jerzego Stempowskiego, Zbigniewa Herberta i Czesława Miłosza, dodanie "Zbrodni i kary" Fiodora Dostojewskiego i pozostawienie "Lorda Jima" Josepha Conrada.

W programie rozszerzonym w szkołach ponadgimnazjalnych MKiDN proponuje: wprowadzenie fragmentów "Pamiątek Soplicy" Henryka Rzewuskiego, dodanie "Drogi donikąd" Józefa Mackiewicza i fragmentów "Fausta" Johanna Wolfganga Goethego, pozostawienie "Szewców" Stanisława Ignacego Witkiewicza, "Trans-Atlantyku" Witolda Gombrowicza i "Procesu" Franza Kafki. Chce stworzenia możliwości wyboru między "Cudzoziemką" Marii Kuncewiczowej a "Sir Tomasz More odmawia" Hanny Malewskiej oraz skreślenia zaproponowanego przez MEN "Cienia Ojca" Jana Dobraczyńskiego.

Jak czytamy w komunikacie, przekazanym mediom, minister kultury Kazimierz Michał Ujazdowski ponownie wyraził przekonanie, że spis lektur szkolnych powinien być ukształtowany przy uwzględnieniu kilku zasad: hierarchii dokonań literackich, szacunku dla integralności całej polskiej literatury oraz troski o znajomość literatury europejskiej. "W ocenie ministra kanon lektur musi być także wolny od wszelkich prób ideologizacji procesu edukacyjnego" - podkreślono.

Wykaz tytułów, o które, zdaniem MKiDN, powinien być uzupełniony spis lektur, resort kultury przekazał MEN w ubiegłym tygodniu.

Niebawem w Ministerstwie Edukacji Narodowej ma odbyć się konferencja w sprawie lektur, na którą resort edukacji zaprosił ministra kultury, innych członków rządu oraz przedstawicieli organizacji społecznych.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)