Likwidacja Rady Mediów Narodowych. Nowe plany rządu
Ministra kultury Marta Cienkowska ogłosiła zmiany w ustawodawstwie medialnym. Przewidują one likwidację Rady Mediów Narodowych. Jej kompetencje ma przejąć Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Co musisz wiedzieć?
- Projekt nowej ustawy medialnej przewiduje likwidację Rady Mediów Narodowych.
- Kompetencje przejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT).
- Zmiany wejdą w życie po przejściu projektu przez proces legislacyjny.
Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Marta Cienkowska potwierdziła, że w najnowszym projekcie ustawy medialnej planuje się likwidację Rady Mediów Narodowych. - Jej obowiązki przejmie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - wyjaśniła Cienkowska.
Będzie dymisja po aferze CPK? Minister nie wyklucza
Przeczytaj także: "Wielkie oszustwo i pusta obietnica". Medioznawcy gorzko o "uspołecznieniu i odpolitycznieniu" mediów publicznych
Jakie zmiany wprowadzi nowa ustawa?
Według nowych przepisów, KRRiT będzie składać się z dziewięciu członków, których kadencja potrwa sześć lat. Co dwa lata jedna trzecia składu zostanie wymieniona. - Czterech członków wybierze Sejm, dwóch Senat, a trzech prezydent - zaznaczyła ministra. Dodatkowym wymogiem będzie poparcie od organizacji pozarządowych.
Planowane są również jednoosobowe zarządy dla spółek medialnych, które będą wybierane na pięcioletnią kadencję przez niezależną KRRiT na podstawie rekomendacji komisji konkursowej. - Kandydaci muszą przedstawić projekt ramowej koncepcji funkcjonowania - dodała Cienkowska, podkreślając rolę organizacji pozarządowych w procesie wyboru.
Na pytanie, czy po wejściu w życie ustawy kadencja obecnej KRRiT ulegnie wygaśnięciu, ministra odpowiedziała, że "nie wyobraża sobie innego scenariusza".
Przeczytaj także: Afera wokół TVP. Nawet w rządzie nie spodobał się materiał o Dudzie
Cienkowska o apolityczności mediów
Szefowa resortu kultury podkreśliła, że priorytetem w proponowanych rozwiązaniach jest niezależność władz mediów publicznych.
- Potrzebujemy transparentnych konkursów, które będą oparte o kryteria kompetencji. Każdy kandydat i kandydatka, którzy będą wybierani do ciał związanych z mediami publicznymi, musi przede wszystkim spełniać wymogi apolityczności oraz eksperckości - podkreśliła.
Apolityczność - wyjaśniła Cienkowska - to "brak przynależności do partii politycznej przez pięć lat wstecz od momentu kandydowania, brak pełnienia funkcji w partii politycznej, a także kandydowania w wyborach powszechnych przez przynajmniej 10 lat". Natomiast eksperckość to "wyróżnianie się wiedzą i doświadczeniem w zakresie środków masowego przekazu kultury i mediów, co najmniej pięcioletnie doświadczenie w zakresie tworzenia lub stosowania prawa dotyczącego mediów lub kultury, pracy w podmiocie będącym dostawcą usługi medialnej lub wydawcą prasy".
- Te wymogi będą dotyczyć wszystkich kandydatów, czy chodzi o zarządy spółek, czy rady programowe, rady nadzorcze, czy Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Każdy z tych procesów będzie w pełni jawny - zapowiedziała.