Królowa Elżbieta II ochrzciła "Queen Mary 2"
Brytyjska królowa Elżbieta II ochrzciła w Southampton największy statek pasażerski świata, noszący imię innej brytyjskiej monarchini - królowej Marii - "Queen Mary 2".
Około 2 tys. gości zaproszono na ceremonię chrztu jednostki, zbudowanej we Francji i pływającej pod brytyjską flagą. Nie zabrakło też tradycyjnej butelki szampana.
"Nadaję temu statkowi imię 'Queen Mary 2'. Niech Bóg błogosławi jemu i wszystkim, którzy nim żeglują" - powiedziała królowa.
Wejście do służby "Queen Mary 2" mąci wspomnienie tragedii, do której doszło 15 listopada ubiegłego roku we francuskim Saint- Nazaire, podczas zwiedzania stojącego w suchym doku wycieczkowca przez rodziny stoczniowców. Wskutek zerwania się prowadzącego na statek trapu zginęło 16 osób.
"Queen Mary 2" jest największym kiedykolwiek zbudowanym statkiem pasażerskim (liniowym bądź wycieczkowym) o pojemności blisko 150 tysięcy ton rejestrowych brutto (BRT), długości 345 metrów, szerokości 41 metrów i wysokości 72 metrów. Na pokład może zabrać do 2,6 tys. pasażerów.
Przy budowie statku-giganta, która trwała 22 miesiące, było zatrudnionych 4,8 tys. pracowników stoczni w Saint-Nazaire, należącej do francuskiej grupy Alstom.
Jednak wśród statków wycieczkowych "Queen Mary 2" ze swą pojemnością około 150 tys. BRT tylko nieznacznie wyprzedza cztery powstałe w Finlandii na przełomie stuleci wycieczkowce towarzystwa Royal Caribbean; "Adventure of the Seas", "Explorer of the Seas", "Navigator of the Seas" i "Voyager of the Seas" liczą po 138 tys. BRT.
Wycieczkowców z tonażem ponad 100 tys. BRT jest zresztą więcej. Wszystkie wyraźnie zdegradowały pasażerskie liniowce poprzednich epok, z rekordzistą w tej dziedzinie "Queen Elizabeth" z końca lat 30. (84 tys. BRT), nie mówiąc już o "Titanicu" (46 tys. BRT). Dla porównania, słynny polski M/S "Batory" miał 14,3 tys. BRT, a jego następca TS/S "Stefan Batory" 15 tys. BRT.