Trwa ładowanie...
d1ovjoy
11-08-2010 14:10

Krakowscy rowerzyści: pomysł urzędu to totalny idiotyzm!

Ledwo drogowcy zabrali się za organizowanie na jednokierunkowych ulicach jazdy rowerzystom pod prąd, a już doszło do awantury. Właściciele jednośladów widząc proponowane przez urzędników rozwiązania zbledli. - To igrzyska głupoty! - ocenia Adam Łaczek, współorganizator akcji "Rowerem legalnie pod prąd". Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapewnia jednak, że pomysł jest bezpieczny.

d1ovjoy
d1ovjoy

Drogowcy ogłosili, że od 22 września legalnie pod prąd rowerzyści pojadą na ulicach Mikołajskiej, Wiślnej, św. Jana, Brackiej, św. Anny, Mostowej, Węgłowej, Estery i Warszauera.

Jezdnia zostanie podzielona na trzy pasy. Tym najbliższym chodnika będą jeździć rowerzyści, środkowy będzie miejscem na parkowanie, a samochody pojadą pasem prawym.

Rowerzyści alarmują. - Takich rozwiązań nie stosuje się nigdzie na świecie! Jak można stawiać samochody na jezdni! - burzy się Marcin Hyła z portalu Rowery.org.pl. - Zabraknie miejsca dla aut, które potrzebują części chodnika, żeby się
zmieścić. Będą tarasować drogę rowerzystom - dodaje Łaczek. Hyła zauważa również, że samochody stojące blisko skrzyżowań pogorszą widoczność rowerzystom i utrudnią manewrowanie.

ZIKiT sprawę widzi inaczej. - Stojące auta będą chronić jadących rowerzystów. Nie dojdzie do zderzeń czołowych. Sama policja przyznaje, że takie rozwiązanie jest bezpieczniejsze - podkreśla Michał Pyclik z ZIKiT. - Przy zwykłym kontrapasie sąsiadującym z jezdnią parkujące lub ruszające auta mogą najechać na rowerzystę - kwituje.

d1ovjoy

Hyła i Łaczek dziwią się pomysłowi ZIKiT. Twierdzą, że wcześniej rozmawiali z urzędem miasta i ustalono inne rozwiązanie. Wytypowano ok. 25 ulic, na których miały pojawić się standardowe kontrapasy. - Jedyną kwestią sporoną było to, czy malować dla kontrapasów linie na jezdni, czy wystarczą pionowe znaki - dodaje Hyła.

Pyclik twierdzi jednak, że zmiany ruchu mają dotyczyć tylko dziewięciu wymienionych ulic. Zapewnia jednak, że jeśli rozwiązania się sprawdzą, możliwe, że zostaną rozszerzone o inne drogi w Krakowie.

Spór trwa. Rozstrzygnąć go może wiceprezydent ds. infrastruktury Wiesław Starowicz. Na razie jednak jest na urlopie.

Dwa różne sposoby na kontrapasy Pierwszy (urzędników):
chodnik, kontrapas, miejsca postojowe, jezdnia
plusy: rowerzyści od jezdni osłonięci są stojącymi autami, mniejsze ryzyko zderzenia z jadącym samochodem
minusy: duże auta mogą ograniczać widoczność rowerzyście, zwłaszcza na skrzyżowaniu

Drugi (rowerzystów):
chodnik, miejsca postojowe, jezdnia, kontrapas.
plusy: rowerzysta i kierowca widzą się nawzajem, auta do parkowania mogą wykorzystać część chodnika.
minusy: rowerzysta nie jest osłonięty stojącymi autami od jezdni

Polecamy w wydaniu internetowym:
Kraków: niewidomi dotkną Ratusza

d1ovjoy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ovjoy
Więcej tematów