Książę Karol otworzył wystawę brytyjskiego rysunku
Książę Karol (AFP)
Następca brytyjskiego tronu książę Karol otworzył w Krakowie wystawę brytyjskiego rysunku XX wieku z kolekcji British Council. Książę rozpoczął w środę dwudniową wizytę w Polsce.
Następca brytyjskiego tronu przyleciał do Krakowa po południu z Niemiec. Po godz. 17. książę przybył do British Council, gdzie otworzył wystawę. Z zainteresowaniem oglądał wystawione rysunki. Zażartował, że sam jest początkującym akwarelistą, ale widząc te prace dochodzi do wniosku, że powinien zrezygnować.
Brytyjski następca tronu powiedział, że docenia pracę Bristish Council w nauce języka angielskiego. Opowiadał, że idąc na wernisaż spotkał ludzi, którzy szli na zajęcia i dał im szansę praktycznego wykorzystania swojej wiedzy.
Jestem zaszczycony. Byłem w Polsce już w 1993 r. i mam nadzieję zobaczyć postęp i zmiany, jakie dokonały się w Polsce od tego czasu. Szczególnie zwracam uwagę na postęp renowacji zabytków - mówił o swojej kolejnej wizycie w Polsce książę Karol.
Wystawa dwudziestowiecznych rysunków i akwarel z Kolekcji British Council "Drawing Distinctions", którą otworzył brytyjski następca tronu, zawiera 40 prac 36 artystów. Na wystawie prezentowane są zarówno robocze szkice, jak i ukończone dzieła - studia postaci, martwa natura, topografia i krajobrazy - takich artystów jak Henry Moore, David Jones, Eric Ravilious, Matthew Smith, Graham Sutherland, Victor Willing. Prace te reprezentują główne trendy w sztuce brytyjskiej XX wieku: wortycyzm, konstruktywizm, abstrakcję, neoromantyzm i pop-art.
Kolekcja The British Council, kompletowana od 1938 roku, zawiera ponad 7 tys. prac XX-wiecznych artystów brytyjskich. Około 2,5 tys. prac to oryginały - obrazy, rzeźby, szkice. Pozostała część kolekcji składa się z limitowanych edycji rycin, zdjęć, rękodzieł, wzornictwa przemysłowego. W 1980 roku uzyskała statut "zbioru narodowego".
Jest to jedyna w Wielkiej Brytanii kolekcja mająca na celu promocję osiągnięć sztuki brytyjskiej za granicą, która nieustannie podróżuje i jest prezentowana na całym świecie. Ponad dwie trzecie zbiorów jest nieustannie eksponowane. Kolekcja nie posiada żadnej stałej wystawy ani miejsca ekspozycji. (aka)