PolskaKraków: miasto chce budować metro!

Kraków: miasto chce budować metro!

Po raz pierwszy metro znalazło się w projektowanym studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa. To dokument, który ma określić kierunki rozwoju miasta na dziesiątki lat. Jego twórca profesor Jan Chmielewski do tej pory wzbraniał się przed podziemnymi pociągami. Teraz zmienił zdanie.

Kraków: miasto chce budować metro!
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

15.07.2010 | aktual.: 16.07.2010 11:33

- Urząd miasta przeprowadził analizy, które skłoniły nas do zawarcia metra w dokumencie - mówi twórca studium. - Szybki tramwaj jest dla Krakowa dobrym rozwiązaniem, ale chodzi o to, żeby budować go tak, aby mógł przekształcić się się w przyszłości w metro - kwituje.

Zdaniem profesora Chmielewskiego powinny powstać dwa tunele. Pierwszy biegłby od wylotu ulicy Wielickiej, przez okolice Krzemionek, dalej pod alejami Trzech Wieszczy aż po ul. Doktora Twardego. Drugi Połączyłby rondo Mogilskie z ulicą Królewską. Priorytetem dla prof. Chmielewskiego jest usunięcie w przyszłości samochodów z ulic Długiej, Piłsudskiego, Limanowskiego, Kalwaryjskiej, Stradomskiej, Krakowskiej (do Placu Wolnica), Karmelickiej i Zwierzynieckiej. Miałyby tam pozostać tylko torowiska, chodniki i ścieżki rowerowe. Można to osiągnąć tylko przez zachęcenie ludzi do poruszania się szybkim tramwajem, który zjedzie pod ziemię na odcinkach, gdzie mógłby kolidować z samochodami.

Podobną koncepcję przyjął Stanisław Albricht, projektant z firmy Altrans, który we wrześniu 2009 wykonał analizy dla metra w Krakowie. Również poparł budowę dwóch tuneli w centrum. Jednakże wyznaczył inny ich przebieg. Linie południe-północ Albricht puścił od Kalwaryjskiej, przed Krakowską i Stradom, do Dworca Głównego i dalej w Prądnicką. Chmielewski wybrał połączenie wylotu Wielickiej łukiem Alei Trzech Wieszczów z okolicami ul. Doktora Twardego. Jeśli chodzi o linię wschód-zachód, obaj projektanci wyznaczyli te same początki tuneli: rondo Mogilskie i wlot ul. Królewskiej. Albricht chce jednak kopać pod ulicami pierwszej obwodnicy i pod miasteczkiem studenckim. Chmielewski woli skrócić drogę. - Pan Albricht chciałby, aby tunel przy dworcu był pod ulicą Lubicz. Ja uważam, że dobry jest przebieg obecnego tunelu - mówi prof.Chmielewski.

Martwi go jednak fakt, że na razie w Krakowie jedyny wybudowany tunel nie nadaje się dla metra. Według niego ma źle zrobione zakręty, na których szybki pociąg się po prostu nie wyrobi. - Wydaje się, że trzeba będzie w rejonie dworca wybudować drugi tunel - mówi profesor. - Oczywiście technologia daje możliwości poprawy obecnego. Ważne, żeby kolejne tunele były projektowane pod przyszłe metro - dodaje. Radni miejscy cieszą się, że profesor w końcu umieścił metro w swoim dokumencie. Co do realizacji tuneli, są jednak dość sceptyczni. - Muszą się pojawić na to środki z centrali w Warszawie, bo budżet Krakowa inwestycji nie udźwignie. Dla mnie priorytetem jest jednak rozwój kolei aglomeracyjnej - mówi Włodzimierz Pietrus, radny PiS.

Koncepcja Albrichta przewiduje koszt budowy tuneli na ok. 3 mld zł. Długość podziemnych linii Chmielewskiego jest podobna, zatem i koszta mogą być zbliżone. - Albricht zakłada jednak, że w przyszłości będzie moża budować tunele poza tymi w centrum. Nie popieram tego i stawiam tam na wydzielone torowiska naziemne - dodaje projektant. Projekt studium jest teraz dokańczany. Jeszcze w tym roku ma go opiniować Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna. Później zostanie przedstawiony opinii publicznej. Na końcu zajmą się nim radni. Głosowanie za przyjęciem studium odbędzie się już po wyborach samorządowych.
W 2009 r. "Gazeta Krakowska" prowadziła akcję popierającą budowę metra w Krakowie.

krakówmetrotransport
Zobacz także
Komentarze (305)