Kraków bastion turystyki biznesowej południowej Polski
Choć Kraków znany i kojarzony jest przede wszystkim jako cel turystyki rekreacyjnej, to tkwi w nim także ogromny potencjał biznesowy. Liczba koncertów, festiwali i innych imprez kulturalnych odbywających się co roku w Krakowie jest imponująca. Równolegle jednak organizowanych jest tam szereg konferencji, sympozjów, targów, szkoleń czy warsztatów, które ściągają do miasta uczestników właściwie z całego świata. Skąd taka popularność miasta?
26.09.2016 | aktual.: 26.09.2016 16:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dobre połączenia kluczem do sukcesu
Jednym z decydujących o atrakcyjności miasta dla biznesu czynników jest jego lokalizacja i dostępne z nim połączenia. Położenie było niemal od zawsze jednym z największych atutów Krakowa. Zlokalizowanie na jednym z kluczowych szlaków handlowych Europy, uczyniło stolicę Małopolski potężnym ośrodkiem miejskim Europy Środkowej. Dziś, zwłaszcza dzięki dynamicznemu rozwojowi portu lotniczego w Balicach, Kraków pozostaje ważnym punktem na mapie biznesowej Starego Kontynentu. Intensywnie rozbudowujące się Lotnisko im. Jana Pawła II regularnie bije rekordy rocznego przepływu pasażerów. Prognozy przewidujące ruch pasażerski na poziomie 3,5 mln w 2015 roku zostały przekroczone aż o 20%. Tegoroczne statystyki pozwalają zakładać, że i rok 2016 okaże się dla lotniska okresem rekordowym. Z Krakowa samoloty odlatują już w ponad 70 kierunkach. To wymusza na dyrekcji portu i władzach miasta ciągłe inwestowanie w rozwój infrastruktury lotniska i wokół niego. W ostatnich latach realizowano wiele inwestycji związanych z portem
lotniczym: poprawa dojazdu drogowego i kolejowego, budowa parkingu i hotelu. W ostatnim kwartale tego roku ma zakończyć się budowa drugiego terminala. Położenie portu lotniczego jest jego bardzo mocną stroną. W promieniu 100 kilometrów od niego zamieszkuje aż 8 milionów ludzi, a łatwy dojazd na lotnisko gwarantują połączenia drogowe i kolejowe. Można dostać się tam autostradą A4, szybkimi pociągami kursującymi do nowej stacji przy lotnisku oraz autobusami miejskimi. Dzięki tym udogodnieniom, koszt dotarcia z miasta na lotnisko i z powrotem jest wyjątkowo niski. Bezpośrednie kursy do dworca Kraków Główny znacząco ułatwiają komunikację dla niekorzystających z prywatnych samochodów. Pociągi kursują co pół godziny, czas podróży wynosi 18 minut, a cena biletu to obecnie 8 złotych.
Na kolejowe połączenia międzymiastowe też trudno narzekać. Z Warszawy i Rzeszowa można do Krakowa dotrzeć połączeniem Express InterCity Premium, czyli najwyższą kategorią pociągów PKP Intercity. Ze stolicy jest aż dziewięć takich kursów w ciągu doby, a z Rzeszowa jeden. To jednak nie koniec, bo dla kolei silną konkurencję stanowią prywatni przewoźnicy autobusowi, zwłaszcza w kierunku zachodnim. Między innymi dzięki wykorzystaniu autostrady A4, do Krakowa można stosunkowo szybko dotrzeć autobusem z Katowic, Wrocławia, Łodzi, a nawet z Berlina. Co więcej, siatka połączeń drogowych prywatnych przewoźników stale się rozrasta, szczególnie w zakresie kierunków międzynarodowych. Łatwy i niedrogi przejazd autokarem do Krakowa z Wiednia, Pragi, Budapesztu, Bratysławy czy Brna nie jest już niczym zaskakującym. Dobre skomunikowanie Krakowa potwierdzają osoby specjalizujące się w organizacji wydarzeń biznesowych w mieście. - Miasto posiada świetną komunikację, bardzo bogatą ofertę hoteli oraz wiele atrakcji,
urozmaicających gościom czas po godzinach – mówi Grażyna Grabowska, Prezes Zarządu Expo Kraków.
Hotel zaoferuje ci więcej, niż myślisz
Oferta noclegowa w Krakowie rzeczywiście jest bardzo szeroka, co potwierdzają statystyki. Na terenie miasta działa prawie 150 hoteli, oferujących łącznie ponad 17 tysięcy miejsc noclegowych. Wśród tych obiektów 10 to hotele pięciogwiazdkowe, a 33 - czterogwiazdkowe. Dodatkowych 7 jest w trakcie kwalifikacji do jednej z tych dwóch kategorii. Nietrudno się domyślić, że bogactwo wydarzeń biznesowych odczuwane jest na innych polach. - Inwestycje w hotelarstwie wychodzą naprzeciw popytowi, a ten w Krakowie stale rośnie. Marka miasta zbudowana na bogatej historii i tradycji, oferująca ciekawy kalendarz imprez kulturalnych, od lat przyciąga turystów, także tych biznesowych – wskazuje Małgorzata Przygórska-Skowron z Krakow Convention Bureau.
Należy przy tym pamiętać, że oczekiwania klienta biznesowego wobec hoteli nieco różnią się od zapotrzebowań przeciętnego turysty. Przede wszystkim dotyczą one zaplecza potrzebnego do sprawnej i efektywnej pracy. Wśród cenionych przez klienta biznesowego elementów oferty można wymienić Wi-Fi, elastyczne godziny śniadań, kącik biznesowy z komputerem i drukarką, więcej gniazdek w pokoju czy wygodne miejsce do pracy.
Rosnące grono takich gości wpływa na zmiany w ofercie. Pojawiają się 24 godzinne siłownie, salony SPA i delikatesy. Hotelarze prześcigają się w propozycjach, oferując na przykład nowe menu podczas spotkań biznesowych, transport na lotnisko czy możliwość grupowego zwiedzania. Klient może oczekiwać specjalnej oferty cenowej dla grup, zniżek czy bonusów przy rezerwacjach na kilka pokoi. Gwarancja ceny na kilka lat przed wydarzeniem staje się coraz powszechniejsza. Ofertę konkurencji na rynku hotelarskim trzeba nie tylko wyrównać, ale i przebić, stąd stale pojawiające się nowe usługi.
Mnogość przestrzeni dla biznesu
Dobra komunikacja i bogata oferta noclegowa nie wystarczą jednak, by miasto wzbudziło zainteresowanie w kręgach biznesowych. W tej układance brakuje już tylko jednego, acz kluczowego elementu – przestrzeni targowych i konferencyjnych. Śmiało można powiedzieć, że rok 2014 był w tym aspekcie dla Krakowa momentem przełomowym. W ciągu kilku miesięcy otwarto trzy kluczowe w tej kwestii obiekty: Centrum Kongresowe ICE, Tauron Arenę Kraków i Expo Kraków. Oprócz ogromnych przestrzeni wystawowo-konferencyjnych, miasto zyskało także nowoczesny zadaszony obiekt sportowy. Do czasu otwarcia Tauron Areny Kraków stolica Małopolski pozostawała jedynym tak dużym ośrodkiem w Polsce pozbawionym zadaszonej areny widowiskowej z prawdziwego zdarzenia. Dziś w Krakowie znajdziemy jedną z największych hal w tej części Europy, zdolną pomieścić do 22 tysięcy osób. Co najważniejsze, wszystkie trzy inwestycje stanowią uzupełnienie luki na rynku branży spotkań w Krakowie. – Ich oferta obejmuje wiele sal konferencyjnych, targowych,
wystawienniczych czy sportowych na wysokim, światowym poziomie. Całość dostosowywana jest do indywidualnych potrzeb klienta. Dobra i intensywna promocja wspomnianych obiektów spowodowała zapełnienie kalendarza imprez na wiele miesięcy do przodu – podkreśla Przygórska-Skowron.
Szeroka oferta wydarzeń to wyróżnik najprężniejszych miast Europy, a przecież do takich Kraków aspiruje. Inwestycje w tym zakresie spotykają się z uznaniem różnych środowisk, którymi chwali się Kraków Convention Bureau.
Podczas pierwszego roku działalności w ICE Kraków zrealizowano 175 wydarzeń dla 195 000 gości. Kongres Magazine uznał ICE Kraków za najlepsze centrum kongresowe w Europie Centralnej i Wschodniej, przyznając mu nagrodę Meetings Star Award 2015.
W zeszłym roku w Tauron Arenie Kraków odbyło się ponad 30 imprez, w których udział wzięło ponad 480 tys. osób. Obiekt był wynajmowany w sumie przez 136 dni i jako pierwszy i jedyny w Polsce trafił na listę członków European Arenas Association. To prestiżowe stowarzyszenie zrzesza najlepsze areny w Europie.
Z kolei w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym Expo Kraków w 2015 roku łącznie odbyło się ponad 100 wydarzeń. W 2016 roku Rada Polskiej Izby Przemysłu Targowego nadała znak jakości „Targi z Rekomendacją Polskiej Izby Przemysłu Targowego” 13 targom zgłoszonym przez spółkę Targi w Krakowie, operatora Expo Kraków. Całość oferty Krakowa dla biznesu musi przekładać się na wyniki w liczbach i tak też się dzieje. - Każdą imprezę organizowaną w Expo Kraków odwiedza co roku coraz większa liczba uczestników. Nasze wydarzenia tylko w 2015 r. przyciągnęły uwagę 350 tys. zwiedzających z całego świata, którzy spotkali się z 4 tysiącami wystawców, spośród których aż 30% stanowiły firmy z zagranicy. Od zawsze twierdzę, że to właśnie w Krakowie robi się najlepsze interesy! – z dumą podkreśla Grażyna Grabowska z Expo Kraków.
Czy Kraków zdominuje przemysł spotkań?
Twarde dane dowodzą, że stolica Małopolski to jeden z największych graczy na polskim rynku turystyki, nie tylko rekreacyjnej. W Krakowie co roku organizowana jest rekordowo duża liczba wydarzeń biznesowych. Ubiegły rok przyniósł 5196 takich eventów, stanowiących 15% wszystkich spotkań MICE zorganizowanych w Polsce. W porównaniu z 2014 rokiem, to ponad 1000 wydarzeń więcej. Autorzy ogólnopolskiego raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce” podkreślają, że od kilku lat pozycja Krakowa jako lidera w organizacji kongresów i konferencji jest niezachwiana. Według statystyk, aż 68% wszystkich wydarzeń zorganizowanych w 2015 roku w Krakowie to konferencje i kongresy.
Źródło: raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2016 – Poland Meetings and /Events Industry Report 2016”
To jednak nie koniec. W międzynarodowym rankingu miast International Congress and Convention Association „Statistics Report 2015”, 54 spotkania stowarzyszeń odnotowane w Krakowie dały miastu 49. miejsce w skali świata a 26. w Europie. Kraków został doceniony także przez „Kongres Magazine” oraz organizator targów Conventa Trade Show, nagradzając miasta w kategorii „Meetings star awards” dla najlepszych destynacji kongresowych. W tej kategorii stolica Małopolski zajęła 9 miejsce.
Co istotne, można się spodziewać, że ten trend się utrzyma. Rozpoznawalność Krakowa i zainteresowanie organizacją wydarzeń w stolicy Małopolski stale rosną. Z drugiej strony, widać że władze miasta chcą tę koniunkturę wykorzystać, konsekwentnie inwestując w budowanie marki Krakowa jako miasta atrakcyjnego dla turystyki biznesowej.
--- Szczególne podziękowania dla Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa za dostarczenie wszystkich danych statystycznych.