Korzystanie z Internetu w pracy w celach prywatnych jest nieuczciwe?
Jedynie co trzeci pełnoletni internauta uważa, że korzystanie z
internetu w pracy w celach prywatnych jest nieuczciwe w stosunku do
pracodawcy - pokazują badania firmy Gemius.
Zdecydowana większość spośród nich (74%) uważa, że korzystanie z internetu w pracy w celach prywatnych nie jest niczym złym, jeśli nie przeszkadza w obowiązkach służbowych. Ponad połowa badanych twierdzi, że jest to potrzebne jako chwila odpoczynku (57%). Zdaniem co drugiego respondenta (50%) korzystanie z internetu w pracy w celach prywatnych jest normalne i wszyscy, którzy mają taką możliwość korzystają w ten sposób z internetu - wynika z badania firmy Gemius.
Relatywnie rzadziej badani internauci oceniają cyberslacking (wykorzystywanie internetu do celów prywatnych w godzinach pracy) jako zachowanie nieuczciwe względem pracodawcy (31%) i niewłaściwe (24%). W najmniejszym stopniu polscy internauci są przekonani o szkodliwym wpływie cyberslackingu na realizację obowiązków służbowych. Jedynie co piąty badany uważa, że korzystanie z internetu w celach prywatnych w godzinach pracy zawsze negatywnie wpływa na jakość pracy (20%).
Stosunek badanych do cyberslackingu różnicuje wiek. Im starsi respondenci, tym rzadziej zgadzają się oni ze stwierdzeniami usprawiedliwiającymi cyberslacking, częściej natomiast wyrażają opinie potępiające taką aktywność.
Jak wynika z badania, do cyberslackingu przyznaje się aż 93% internautów korzystających z internetu w pracy. Najczęściej pracownicy korzystają w godzinach pracy z prywatnej poczty (79%) i przeglądają strony WWW (73%). Co trzeci badany w celach prywatnych używa w pracy komunikatora (36%). Niemal tyle samo respondentów przyznaje się do robienia zakupów w sklepach lub na aukcjach internetowych (33%).
Wyniki badania pokazują również, ile godzin dziennie pracownicy poświęcają na cyberslacking. Co drugi internauta używający internetu w pracy deklaruje, że korzysta z niego w celach prywatnych średnio przez pół godziny. Natomiast co szósty badany przeznacza na ten cel dwie godziny dziennie lub więcej. Wskazania te mogą być jednak znacznie zaniżone - przede wszystkim ze względu na obawy i niechęć do przyznawania się do niewłaściwego wykorzystywania firmowego łącza. Podejrzenie to potwierdzają wyniki analogicznego pytania, ale dotyczącego czasu poświęcanego na cyberslacking przez kolegów z pracy - tutaj już co trzeci respondent twierdzi, że jest to co najmniej dwie godziny dziennie.
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 15. do 21. listopada 2007 roku. Analizą objęto odpowiedzi 3823 internautów w wieku co najmniej 18 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu internautów w wieku 18 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu pochodzących z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2007).