Koncertowo wchodzimy do Unii
Z okazji wejścia do Unii Europejskiej 30 kwietnia w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert z udziałem m.in. Blue Cafe i Myslovitz. Organizatorem „WELCOME EUROPE” jest Telewizja Polska przy współpracy EBU (Europejska Unia Nadawców) i
niemieckiej stacji ZDF. Wirtualna Polska jest patronem medialnym.
19.04.2004 | aktual.: 26.04.2004 14:22
„WELCOME EUROPE”
Koncert będzie miał miejsce na dwóch scenach:
- w Warszawie przed Zamkiem Królewskim, przy kolumnie Zygmunta
- w Berlinie w Konzerthaus
To co się będzie działo na scenie berlińskiej widzowie w Warszawie zobaczą na telebimach, i odwrotnie.
Impreza w Warszawie rozpocznie się o 21.00. Na scenie wystąpią najpopularniejsi polscy wykonawcy, którzy przedstawią po dwa utwory: jeden ze swojego repertuaru, drugi - znany przebój z krajów Unii. Wśród artystów zobaczymy min.: Blue Cafe, Sistars oraz Myslovitz.
Koncert odbędzie się 30 kwietnia, a więc w przededniu wejścia do Unii Europejskiej 10 nowych państw: Malty, Estonii, Litwy, Łotwy, Cypru, Czech, Polski, Węgier, Słowacji i Słowenii. Podczas widowiska pokazane będą videoklipy reprezentujące 10 nowych członków UE. Prezentacje na obu scenach będą zapowiadane przez znane osobistości polityki i kultury z różnych państw, m.in. pisarza Umberto Eco, aktora Klausa Marię Brandauera, Rogera Watersa z zespołu Pink Floyd i łyżwiarkę Katerinę Witt.
Koncert uświetnią wizualizacje plastyczne. Będą to animacje konputerowe symbolizujace nowoprzyjęte państwa.
Idea
"Ten koncert pokaże zarówno naszą jedność jak i różnorodność. Im lepiej się poznamy, tym prędzej pokonamy wszelkie bariery" - powiedział przewodniczący delegacji Komisji Europejskiej w Polsce, Bruno Dethomas.
Pomysł koncertu zrodził się prawie rok temu w Europejskiej Unii Nadawców. Program koncertu i jego lokalizacja jest ciekawym przykładem ewolucji sposobu myślenia o nowej rozszerzonej Europie. Początkowo Komisji Europejskiej, która współfinansuje wydarzenie przedstawiono pomysł koncertu pt. „Witajcie w Europie”. Miało to być uroczyste przyjęcie nowicjuszy przez starszych członków klubu. Miejscem uroczystości miał być Berlin.
W tej postaci pomysł dotarł do Komitetu Telewizyjnego Unii Nadawców. Wśród przedstawicieli mediów publicznych, w tym z Europy Środkowej i Wschodniej, którzy do europejskiego klubu przystąpili 11 lat temu – bardzo szybko skorygowano pomysł koncertu. Udział w nim miały wziąć także kraje przystępujące do Unii poprzez łączenie live z Berlinem. W następnym etapie ze względów programowo-technicznych, jak i politycznych zrodził się pomysł dwóch scen, na których koncert będzie zrealizowany.
W tym momencie pojawiła się szczególna aktywność Telewizji Polskiej. W zabiegach przypominających trochę starania o organizacje olimpiady. Dzięki zręczności dyplomatycznej i odważnej wizji programowej Telewizja Polska, obok ZDF-u, została jednym z dwóch producentów koncertu.
Patroni medialni koncertu: Wirtualna Polska, Polska Agencja Prasowa, Radio Jazz, Newsweek oraz Gala.