Komórka to już nie tylko telefon
Wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Nokia wskazują na znaczny wzrost zainteresowania konsumentów integracją technologii cyfrowych.
14.06.2006 06:25
Prawie co druga osoba na świecie używa swojego urządzenia mobilnego jako ulubionego aparatu fotograficznego, ponad dwie trzecie użytkowników odtwarzaczy MP3 przewiduje, że wkrótce używane przez nich urządzenia zastąpią telefonem komórkowym, a prawie połowa respondentów chciałaby łączyć urządzenia mobilne z domowymi urządzeniami elektronicznymi. Wyniki nowego sondażu przeprowadzonego na zlecenie firmy Nokia wskazują, że klienci nie tylko popierają ideę konwergencji, ale wręcz domagają się większych zmian. Mając świadomość coraz większej funkcjonalności urządzeń mobilnych, firma Nokia, producent komputerów multimedialnych Nokia Nseries, zleciła przeprowadzenie w 11 krajach badań mających na celu poznanie opinii użytkowników na temat używania wielofunkcyjnych urządzeń mobilnych dzisiaj i w przyszłości. Zamiłowanie do urządzeń mobilnych rośnie na całym świecie Wielofunkcyjne urządzenia mobilne zastąpiły już wiele gadżetów. Prawie połowa respondentów (44%) używa urządzeń mobilnych jako ulubionych aparatów
fotograficznych; liderem pod tym względem są Indie, gdzie zdecydowana większość (68%) użytkowników telefonów komórkowych jest zapalonymi fotografami. W skali światowej 72% użytkowników urządzeń mobilnych nie korzysta już z osobnych budzików, a 73% używa ich jako zegarków. Ponad jedna trzecia (36%) respondentów wykorzystuje urządzenia mobilne do przeglądania stron WWW przynajmniej raz w miesiącu. Nie jest niespodzianką, że wśród krajów, w których najwięcej użytkowników korzysta z Internetu za pośrednictwem telefonu komórkowego, przewodzi Japonia — 37% osób przyznaje, że przegląda zasoby internetowe w ten sposób codziennie. Biorąc pod uwagę coraz dłuższą listę funkcji, nie jest dziwne, że ludzie nie mogą sobie już wyobrazić życia bez telefonu komórkowego: 94% respondentów przyznało, że planuje zakup takiego urządzenia w przyszłości. Mieszkańcy Brazylii pokochali telefony komórkowe do tego stopnia, że 100% z nich jest przekonanych, iż będzie korzystać z tych urządzeń przez długie lata. Przywiązanie do
telefonów komórkowych jest ogromne — jedna na pięć osób (21%) twierdzi, że byłaby bardziej zmartwiona utratą telefonu niż portfela, kart kredytowych czy nawet obrączki ślubnej. Coraz więcej zwolenników mobilnej muzyki Muzyka cyfrowa zupełnie zmieniła zwyczaje użytkowników dotyczące nabywania nagrań i słuchania muzyki: sondaże wykazały, że 67% osób na całym świecie pobiera niektóre utwory muzyczne z Internetu, a 87% przyznaje, że od momentu zakupu urządzenia pozwalającego odtwarzać muzykę cyfrową słuchają jej częściej. Najwięcej czasu na słuchanie muzyki poświęcają mieszkańcy Niemiec: 28% respondentów twierdzi, że słucha muzyki co najmniej przez 21 godzin w tygodniu. A czego słucha świat? Muzyki popularnej (35%), rockowej (21%), tanecznej (8%) i klasycznej (7%). Jest już przesądzone, że urządzenia mobilne umożliwiające słuchanie muzyki cyfrowej podbiją rynek: 67% użytkowników przewiduje, że telefon komórkowy zastąpi posiadany przez nich odtwarzacz MP3. Doskonała symbioza domu i urządzeń mobilnych Wyniki
badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Nokia wskazują, że świat coraz bardziej przekonuje się do idei domu, który jest nieodłącznie związany z urządzeniami mobilnymi służącymi jako piloty zdalnego sterowania czy sprzęt pozwalający na korzystanie z materiałów cyfrowych — na przykład na odtwarzanie muzyki i przeglądanie zdjęć na kompatybilnych urządzeniach. Prawie połowa (42%) respondentów chciałaby połączyć urządzenia mobilne ze sprzętem domowym, takim jak drukarki, komputery PC, systemy stereo i telewizory. W kierunku cyfrowych domów najszybciej podąża Arabia Saudyjska — 72% osób chce, aby do sieci była podłączona nawet ich lodówka. W przyszłości więcej niż jeden użytkownik na dwóch (58%) chciałby mieć możliwość sterowania urządzeniami domowymi za pomocą urządzenia mobilnego. Najwięcej zwolenników takiego rozwiązania mieszka w Indiach (85%). Komentując wyniki badań, Tapio Hedman, wiceprezes ds. marketingu w dziale urządzeń multimedialnych firmy Nokia powiedział: „Wyniki sondaży wskazują, że bardzo wielu
osobom podoba się idei konwergencji. Pragną oni mieć do dyspozycji urządzenie, które potrafi naprawdę wszystko — chcą robić zdjęcia o wysokiej jakości, przechowywać całe kolekcje muzyki i sterować urządzeniami w cyfrowym domu. Naszym celem jest udostępnienie wszelkich tych możliwości przez cały czas — w komputerze multimedialnym”.