Komisja Europejska wzywa do energiczniejszej walki ze SPAM
Komisja Europejska wezwała obecne
i przyszłe państwa Unii Europejskiej do energiczniejszej niż
dotychczas walki z zaśmiecającymi pocztę elektroniczną i telefony
komórkowe wiadomościami reklamowymi, zwanymi potocznie SPAM.
27.01.2004 21:55
E-maile tego typu stanowią już przeszło połowę wszystkich wiadomości przesyłanych tą drogą (w 2001 roku 7%) i narażają użytkowników poczty elektronicznej i telefonii komórkowej na ogromne straty. Szacuje się, że firmy europejskie tracą na tym co najmniej 2,5 mld euro rocznie.
Komisarz UE ds. społeczeństwa informacyjnego Erkki Liikanen powiedział, że sam zastał we wtorek w swojej skrzynce e-mailowej 72 tego typu niepożądane wiadomości. Przyznał jednak zarazem, że walka z tym zjawiskiem jest trudna i kosztowna.
Przypomniał, że Unia zaopatrzyła się już w odpowiednie narzędzie prawne, którym jest obowiązująca od listopada 2003 roku dyrektywa, określająca zasady ochrony prywatności w poczcie elektronicznej.
Nakłada ona na firmy wymóg uzyskania zgody zainteresowanych adresatów przed wysłaniem do nich e-maili czy pozyskiwaniem ich danych osobowych ze stron internetowych. Dyrektywa uznała też za nielegalne programy typu "spyware" (pozyskujące bez zgody zainteresowanych wiele informacji o internautach). Problem polega na tym, że kilka państw członkowskich nie wprowadziło jeszcze tej dyrektywy do swojego ustawodawstwa, a te, które to zrobiły, mają problemy z egzekwowaniem nowych przepisów.
Liikanen apelował do wszystkich użytkowników Internetu, aby pomogli władzom w wyłapywaniu nadawców SPAM. "Rozprzestrzenianie się SPAM można ograniczyć tylko pod warunkiem, że wszyscy, od państw członkowskich i władz publicznych, poprzez firmy po konsumentów, użytkowników Internetu i komunikacji elektronicznej, odegrają swoją rolę" - powiedział.
Komisja Europejska opublikowała raport, w którym nalega, żeby państwa członkowskie Unii oceniły skuteczność stosowanych przez siebie środków zaradczych i kar za łamanie nowych przepisów. Powinny one także stworzyć "ofiarom" SPAM możliwości domagania się od nadawców odszkodowań za ponoszone straty.