Komisja Europejska rozpoczyna walkę z otyłością
Zmiany w etykietowaniu produktów
spożywczych, bardziej odpowiedzialne reklamy, redukcja zawartości
soli, tłuszczów i cukrów w pożywieniu oraz promocja aktywności
fizycznej - to zaproponowane przez Komisję Europejską (KE)
działania na rzecz zwalczania nadwagi wśród Europejczyków.
30.05.2007 | aktual.: 30.05.2007 13:05
Według danych KE na nadwagę lub otyłość cierpi w Unii około 50% dorosłych. W Polsce otyłych jest co najmniej 10% mężczyzn i 12% kobiet. W ostatnich latach problem ten coraz częściej zaczyna dotyczyć także dzieci. Szacuje się, że ponad 21 mln dzieci w UE ma nadwagę i liczba to co roku rośnie o kolejne 400 tys.
Jeśli nie zaczniemy działać, dzisiejsze dzieci z nadwagą jutro staną się ofiarami zawałów. To, co konsumenci chcą jeść, to ich sprawa, ale powinni mieć możliwość wyboru opartego na rzetelnej informacji. Pod koniec roku Komisja Europejska przedstawi propozycje zmian w etykietowaniu żywności - zapowiedział komisarz ds. zdrowia Markos Kyprianu.
Apelujemy do przemysłu spożywczego o bardziej odpowiedzialne reklamy oraz redukcję poziomu soli, tłuszczy i cukru w produktach spożywczych - dodał.
W środę KE przyjęła tzw. białą księgę w sprawie zwalczania otyłości, w której zawarła cała gamę rozmaitych propozycji. W 2010 roku oceni, czy zostały one wdrożone przez kraje członkowskie oraz firmy z branży i czy działania przyniosły spodziewane skutki.
Zobaczymy wówczas, czy konieczne będzie wprowadzenie konkretnej legislacji na poziomie unijnym. Liczę jednak, że do tego czasu przemysł wykaże się odpowiedzialnością, której oczekujemy - zaznaczył komisarz Kyprianu.
Biała księga podkreśla wagę umożliwienia konsumentom podejmowania rozsądnych wyborów podczas zakupów. Dlatego KE apeluje do przemysłu o zrewidowania receptur tak, by zmniejszyć zawartość zwłaszcza tłuszczy i soli.
Ponadto KE zapowiada działania na rzecz stworzenia w całej Unii partnerstwa pomiędzy rozmaitymi podmiotami z sektora zdrowia publicznego, organizacji konsumenckich oraz przemysłu. W dokumencie proponuje się ponadto utworzenie Grupy Wysokiego Szczebla która zajmowałaby się sprawami żywienia w kontekście zdrowia, nadwagi i otyłości. Mieliby się w niej znaleźć przedstawiciele każdego z krajów UE.
Zmniejszeniu otyłości mają służyć też bardziej odpowiedzialne reklamy artykułów spożywczych, zwłaszcza te zaadresowane do dzieci. KE ma nadzieję, że europejskie stowarzyszenia reklamodawców przyjmą w tym celu nowe kodeksy postępowania.
Inna propozycja to finansowane z unijnych funduszy programy promujące ruch oraz zdrowe odżywianie. Jedną z propozycji jest na przykład darmowe dożywianie dzieci w szkołach owocami.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), od lat 80. liczba otyłych osób potroiła się w wielu państwach Europy. Ludzie spożywają o około 300 kalorii dziennie więcej niż w latach 70., co wiąże się przede wszystkim ze zwiększoną konsumpcją tłuszczu. Z drugiej strony badania pokazują, że jedna trzecia Europejczyków zupełnie nie ćwiczy, a większość spędza pięć godzin dziennie siedząc.
W ramach walki z otyłością wśród dzieci, KE zainicjowała też stronę internetową "Mini-kucharze Europy", na której promuje zdrowe odżywianie. Na stronie znajduje się też zapowiedź Europejskiego Dnia Zdrowego Odżywiania 8 listopada 2007 roku, podczas którego kucharze z całej Unii będą uczyć dzieci w szkołach, jak przygotować samodzielnie zdrowy posiłek. Ponadto KE ogłosiła konkurs na projekt plakatu kampanii przeciwko otyłości wśród dzieci.
Inga Czerny