KE: zakupy przez Internet powinny być łatwiejsze
Komisja Europejska chce lepiej chronić prawa konsumentów dokonujących zakupów przez Internet, zwłaszcza ponadgranicznych, by zwiększyć zaufanie do tej formy transakcji i dać impuls do rozwoju rynku.
08.02.2007 | aktual.: 08.02.2007 15:34
Chodzi o to, by dostosować unijne przepisy o ochronie konsumentów - zasady gwarancji, zwrotu pieniędzy, okresu odstąpienia od umowy - do szybko rozwijających się technologii. Na razie - uważa KE - konsumenci nie mają przekonania, że ich prawa w sieci będą respektowane i na międzynarodowe transakcje przez Internet decyduje się tylko 6% mieszkańców UE.
Nowe zasady będą z korzyścią dla wszystkich - przekonuje Komisja Europejska. Konsumenci poznają bowiem lepiej swoje prawa, będą w stanie dokonywać właściwych wyborów i będą mieli zagwarantowaną odpowiednią ochronę, gdy sprawy przybiorą niekorzystny obrót. Przejrzyste przepisy mają też zachęcić przedsiębiorców, szczególnie małych i średnich, do rozszerzania swojej działalności poza narodowe granice i wykorzystania w pełni potencjału jednolitego europejskiego rynku.
Jest nagląca potrzeba działania. Świat pędzi do przodu tak szybko, Europa zaś ryzykuje, że pozostanie z tyłu - powiedziała w czwartek nowa unijna komisarz ds. ochrony konsumentów Meglena Kunewa podczas swojej pierwszej konferencji prasowej w Brukseli. -_ Obecnie konsumenci dokonujący zakupów przez Internet narażeni są na nieuczciwych handlowców, zaś skomplikowane zasady są przeszkodą dla nowych i śmiałych pomysłów biznesowych. Czy możemy sobie pozwolić na istnienie 27 minirynków internetowych w Europie?_.
Najwięcej skarg od konsumentów, którzy są niezadowoleni z zakupów dokonanych w Internecie, dotyczy - tak jak w tradycyjnym handlu wysyłkowym - niezrealizowanych zamówień, opóźnionych przesyłek, nierespektowania okresów odstąpienia od umowy (prawo gwarantuje siedem dni roboczych) i prawa do zwrotu towarów i odzyskania pieniędzy.
Komisja Europejska zamierza m.in. uprościć zasady zwrotu zamówionych produktów: obecnie czasem wystarczy zawiadomienie listem elektronicznym, a czasem wymagany jest polecony i często nie jest jasne, kto ponosi koszty - klient, czy sprzedawca.
Wyzwaniem są też nowe formy sprzedaży, specyficzne dla Internetu. Według obecnych przepisów klient nabywający płytę kompaktową w sklepie dysponuje gwarancją, w razie gdyby kupiona płyta nie zadziałała. W przypadku pobierania muzyki z internetu nie ma tego rodzaju ochrony. Jest też pytanie, co zrobić z coraz popularniejszymi zakupami na internetowych aukcjach, których większość obecnych unijnych przepisów nie dotyczy.
Komisja Europejska będzie przez trzy miesiące zbierała opinie w ramach konsultacji społecznych. Dopiero później komisarz Kunewa przedstawi konkretne propozycje legislacyjne, które będą musiały być jeszcze zatwierdzone przez rządy krajów członkowskich i Parlament Europejski.
Michał Kot