PolskaKancelaria premiera zaoszczędziła 19 mln zł

Kancelaria premiera zaoszczędziła 19 mln zł

O 19 mln zł zmniejszyły się w 2002 roku
wydatki związane z funkcjonowaniem Kancelarii Prezesa Rady
Ministrów w stosunku do roku 2001. W bieżącym roku KPRM chce
oszczędzić dalsze 0,6 mln zł.

Jak wynika z dokumentu, zredukowano m.in. koszty usług transportowych (o 32%), wydatki na telefonię komórkową (o 15%), a także koszty umów-zleceń i umów o dzieło. Zredukowano też liczbę komórek organizacyjnych kancelarii.

Według informacji, wszystkie wydatki KPRM w 2002 roku wyniosły 104,1 mln zł - o 19 mln zł, czyli 15,4% mniej niż w 2001 roku. Kancelaria przewiduje, że w 2003 roku wszystkie wydatki, w tym osobowe, wyniosą 103,5 mln zł, czyli o 19,6 mln mniej niż w 2001 roku.

Podstawowe wydatki kancelarii w latach 1999-2001 związane były z kosztami przejazdów samochodami służbowymi, dlatego - jak informuje raport - "ten obszar działalności poddano szczególnej trosce".

Według jednego z zestawień, w 1999 roku kancelaria dysponowała 203 samochodami (w tym 134 osobowymi), które miesięcznie przemierzały średnio 232.786 km. W 2000 roku samochodów było już 177, a do sierpnia 2003 roku ich liczba zmniejszyła się do 132 (w tym 99 osobowych), ze średnim miesięcznym przebiegiem (od stycznia do sierpnia br.) 120.700 km.

Z zestawień wynika, że wydatki KPRM na transport samochodowy (przejazdy samochodami służbowymi-R, użyczonymi oraz będącymi w dyspozycji dyrektorów komórek organizacyjnych) zmniejszyły się z 3 mln 654 tys. zł w 2001 roku do 2 mln 449 tys. zł w 2002 roku; do końca sierpnia 2003 r. wyniosły 1 mln 554 tys. zł.

Przygotowano także program dalszej obniżki kosztów usług transportowych - o 15% w 2004 roku.

Spore wydatki wiązały się także - jak informuje kancelaria - z "daleką od racjonalnych potrzeb" jej strukturą organizacyjną, w tym liczbą stanowisk kierowniczych i komórek organizacyjnych. Po "konsolidacji zadań" liczbę komórek organizacyjnych ograniczono z 29 w 2001 roku do 25 w 2002 roku, a po ostatnich zmianach pozostało ich 23. "Towarzyszyła temu redukcja stanowisk dyrektorów i ich zastępców w korpusie służby cywilnej z 59 w 2001 roku do 41 w 2002 r. i 33 obecnie" - informuje raport kancelarii.

O mniej więcej 15% ograniczono koszty rozmów telefonicznych przez telefony komórkowe dzięki weryfikacji planów taryfowych, redukcji liczby operatorów i wprowadzeniu limitów rozmów.

Zlecanie zadań na zewnątrz w trybie umów-zleceń bądź umów o dzieło, nagminnych w ostatnich latach, ograniczono do "bezwzględnego minimum" - informuje kancelaria. Koszty umów-zleceń i umów o dzieło, które w 2001 roku wyniosły 1 mln 187 tys. zł, w 2002 roku zmniejszyły się do 272 tys. zł; w pierwszych ośmiu miesiącach br. wyniosły 174 tys. zł.

Na materiały biurowe wydano w 2001 roku 785 tys. zł, w 2002 roku 503 tys. zł, a do końca sierpnia 2003 roku - 355 tys. zł. Ograniczono też m.in. wydatki związane z prenumeratą prasy - z 345 tys. zł w 2001 roku do 227 tys. zł w 2002 roku. W pierwszych ośmiu miesiącach 2003 roku na prasę wydano 143 tys. zł.

Zracjonalizowano też przeloty samolotami specjalnymi oraz wprowadzono zasady realizacji usług cateringowych.

Ponadto uporządkowano problem zobowiązań podatkowych - Najwyższy Sad Administracyjny uznał, że KPRM nie musi płacić podatku od nieruchomości.

Wszelkie zmiany w wydatkach kancelarii obserwuje i analizuje specjalnie w tym celu utworzony zespół ds. monitoringu. Według raportu, wprowadzono też specjalną procedurę zawierania umów cywilno-prawnych z obowiązkiem uzasadniania ich celowości oraz wstępnej analizy kosztów ich realizacji.(iza)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)