Już od dziś. Duże zmiany dla kierowców w Warszawie

Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Jak poinformował Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich (ZDM), do tej pory wpłynęło około 1,5 tysiąca wniosków o tzw. wyłączenie, które umożliwia poruszanie się po strefie pojazdami, które nie spełniają określonych wymogów.

Zmiany dla kierowców w Warszawie
Eryk Stawinski/REPORTER
Zmiany dla kierowców w Warszawie Eryk Stawinski/REPORTER
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Eryk Stawinski/REPORTER
oprac. KBŃ

Zakaz wjazdu do Strefy Czystego Transportu będzie dotyczył aut z silnikiem benzynowym wyprodukowanych przed rokiem 1997 oraz aut z silnikiem diesla starszych niż z 2005 roku. Jak zaznaczył dyrektor ZDM, Łukasz Puchalski, "to nie więcej niż 3 procent aut w Warszawie. Połowa z tych aut to auta mieszkańców, którzy mogą otrzymać wyłączenia".

Dodał również, że około połowa z tych 3 procent to auta, które kwalifikują się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy.

Gdzie sprawdzić swój pojazd?

Na stronie internetowej ZDM, pod adresem https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/, znajduje się zakładka "Sprawdź swój pojazd". Tam każdy właściciel pojazdu może sprawdzić, czy jego auto spełnia wymogi pozwalające na wjazd do strefy. W przypadku, gdy pojazd nie spełnia tych wymogów, możliwe jest złożenie wniosku o wyłączenie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jakie wymogi trzeba spełnić?

Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy Warszawy, muszą spełnić określone wymogi, aby ubiegać się o wyłączenie. Wymagane jest zamieszkiwanie i rozliczanie podatków w Warszawie, bycie seniorem, posiadanie europejskiej karty parkingowej, a także możliwość otrzymania wyłączenia dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą również starać się firmy, które mają siedzibę bądź rozliczają podatki w Warszawie, posiadają kartę europejską, lub mają samochód specjalny albo historyczny.

Mieszkańcy Warszawy, którzy płacą podatki w stolicy, będą zwolnieni ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT zaczną obowiązywać ich dopiero od stycznia 2028 roku. Wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Wyjątek ten dotyczy osób, które przed 1 stycznia 2024 roku były właścicielami swoich pojazdów. Dodatkowo, wprowadzony zostanie wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat), pod warunkiem, że przed 1 stycznia 2024 roku były właścicielami swoich pojazdów.

Strefa Czystego Transportu. Dodatkowe wyjątki

Przewidziane są również dodatkowe wyjątki od wymogów. Dotyczą one wyłączeń ustawowych, które obejmują służby, pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością, czy też na przykład autobusy szkolne. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne a także specjalne - jak karawan, czy pomoc drogowa.

Gmina ma prawo zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy - do wykorzystania przez 4 dni w roku. Wnioski o wyłączenie można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań, wnioskodawca otrzymuje wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.

Dyrektor ZDM, Puchalski, wskazał, że miasto zgłaszało, iż nalepka jest zbędna. Wysłało też pisma, by zmodyfikować ustawę i rozporządzenie. - Te nalepki nikomu do niczego nie są potrzebne. Mamy możliwość weryfikacji uprawnienia przez kontakt z Centralną Ewidencją Pojazdów i bazę, którą sami wygenerujemy - dodał.

Jakie kary?

Podkreślił, że o ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu. - Wykroczeniem, karanym mandatem w wysokości 500 zł, jest wjazd do SCT bez uprawnień - zaznaczył.

W najbliższych dwóch tygodniach na wjazdach na teren SCT zostanie rozstawionych kilkadziesiąt znaków informujących o wjeździe do strefy. Na razie będą zasłonięte i zaczną obowiązywać od 1 lipca. "Dodatkowo, poza wymogiem ustawowym, w lipcu będziemy dokładać oznakowanie informacyjne zapowiadające wjazd do SCT" - dodał Puchalski.

Przypomniał, że obszar SCT to 7 proc. powierzchni miasta.

Drogowcy testowali już urządzenie, które chcą udostępnić Straży Miejskiej do końca roku. - Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo zatrzymać pojazd do kontroli. Natomiast my testowaliśmy system kontroli na bazie kamer, który działa na zasadzie preselekcji. Wyłapuje pojazd, który nie spełnia norm, a następnie patrol ustawiony 200 metrów dalej zatrzymuje go do kontroli, będąc pewnym, że nie spełnia on norm - powiedział Puchalski.

Miasto uruchomiło specjalny punkt informacyjny przy ul. Chmielnej 124 (wejście od strony ul. Żelaznej) działający w dni robocze w godzinach 8-20. Można również kontaktować się przez miejski numer 19115.

Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi. Wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia. Ulice stanowiące granice nie będą objęte strefą.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (51)