Już jest estakada Lipska-Wielicka. Krakowskie tramwaje jeżdżą nowymi trasami
W Krakowie otwarto w niedzielę 680-metrową estakadę łączącą ulice Lipską i Wielicką. To część nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Od dziś tramwaje zaczęły regularnie kursować estakadą. Jednak jako pierwsi wypróbowali ją rowerzyści.
Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu między dwoma częściami Krakowa: Kurdwanowem i Krowodrzą Górką. Tramwaje mają trasę tę pokonywać o ok. 7-8 minut szybciej niż do tej pory, gdy jechały przez centrum miasta.
W ramach realizowanej od września 2013 r. inwestycji wybudowano niemal 2,2 km nowego torowiska tramwajowego od skrzyżowania ulic Kuklińskiego, Lipskiej i Saskiej do ulicy Wielickiej. Na tym odcinku powstały trzy przystanki.
Tory w części przebiegają po estakadzie pieszo-rowerowo-tramwajowej nad torami kolejowymi i układem drogowym. Na estakadzie zlokalizowany został przystanek, z którego pasażerowie MPK mogą zejść na perony stacji PKP Kraków - Płaszów.
Wykonawcą inwestycji o wartości niemal 165 mln zł była firma Mota Engil. Miasto otrzymało dofinansowanie z EU w wysokości 67,7 mln zł i dodatkowo odzyskało 17,3 mln zł z tytułu VAT.
Od poniedziałku po estakadzie zaczęły jeździć tramwaje linii 9, 11 i 50. Linia 11 kursować będzie po trasie: Czerwone Maki - Kalwaryjska - Wielicka - estakada - Lipska - Mały Płaszów.
Po nowym odcinku trasy tramwajowej na linii 50 kursować będzie pierwszy z 36 niskopodłogowych tramwajów "Krakowiak" zamówionych przez miasto w bydgoskiej firmie PESA SA. Skład ma długość prawie 43 metrów i może jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których można płacić monetami lub kartą płatniczą. Tramwaj został wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym.
W środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż, pasażerowie będą w nim mogli dzięki portom USB i gniazdkom elektrycznym doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne. Są też miejsca przystosowane do przewozu rowerów.
Do połowy listopada do Krakowa ma trafić 36 takich wagonów tramwajowych, oprócz linii 50 będą one eksploatowane na linii 4 z Nowej Huty do Bronowic Małych. Zakup tramwajów jest w 59 proc. dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291,2 mln zł netto (dofinansowanie z środków UE 171,3 mln zł).
Na niedzielne otwarcie estakady i prezentację tramwaju "Krakowiak" przyszli mieszkańcy okolicznych osiedli, którzy domagają się od władz miasta rozwiązania problemu z zalewania ich ulic i budynków podczas intensywnych opadów. Zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury Tadeusz Trzmiel zapewnił ich, że w tym rejonie zostanie wybudowana nowa kanalizacja deszczowa.