PolskaJuż jest estakada Lipska-Wielicka. Krakowskie tramwaje jeżdżą nowymi trasami

Już jest estakada Lipska-Wielicka. Krakowskie tramwaje jeżdżą nowymi trasami

W Krakowie otwarto w niedzielę 680-metrową estakadę łączącą ulice Lipską i Wielicką. To część nowego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Od dziś tramwaje zaczęły regularnie kursować estakadą. Jednak jako pierwsi wypróbowali ją rowerzyści.

Już jest estakada Lipska-Wielicka. Krakowskie tramwaje jeżdżą nowymi trasami
Źródło zdjęć: © UMK / P. Krawczyk

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu między dwoma częściami Krakowa: Kurdwanowem i Krowodrzą Górką. Tramwaje mają trasę tę pokonywać o ok. 7-8 minut szybciej niż do tej pory, gdy jechały przez centrum miasta.

W ramach realizowanej od września 2013 r. inwestycji wybudowano niemal 2,2 km nowego torowiska tramwajowego od skrzyżowania ulic Kuklińskiego, Lipskiej i Saskiej do ulicy Wielickiej. Na tym odcinku powstały trzy przystanki.

Tory w części przebiegają po estakadzie pieszo-rowerowo-tramwajowej nad torami kolejowymi i układem drogowym. Na estakadzie zlokalizowany został przystanek, z którego pasażerowie MPK mogą zejść na perony stacji PKP Kraków - Płaszów.

Wykonawcą inwestycji o wartości niemal 165 mln zł była firma Mota Engil. Miasto otrzymało dofinansowanie z EU w wysokości 67,7 mln zł i dodatkowo odzyskało 17,3 mln zł z tytułu VAT.

Od poniedziałku po estakadzie zaczęły jeździć tramwaje linii 9, 11 i 50. Linia 11 kursować będzie po trasie: Czerwone Maki - Kalwaryjska - Wielicka - estakada - Lipska - Mały Płaszów.

Po nowym odcinku trasy tramwajowej na linii 50 kursować będzie pierwszy z 36 niskopodłogowych tramwajów "Krakowiak" zamówionych przez miasto w bydgoskiej firmie PESA SA. Skład ma długość prawie 43 metrów i może jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których można płacić monetami lub kartą płatniczą. Tramwaj został wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym.

W środku wagonu zostały przygotowane miejsca na bagaż, pasażerowie będą w nim mogli dzięki portom USB i gniazdkom elektrycznym doładować swoje telefony i inne urządzenia mobilne. Są też miejsca przystosowane do przewozu rowerów.

Do połowy listopada do Krakowa ma trafić 36 takich wagonów tramwajowych, oprócz linii 50 będą one eksploatowane na linii 4 z Nowej Huty do Bronowic Małych. Zakup tramwajów jest w 59 proc. dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Wartość kontraktu z firmą PESA to 291,2 mln zł netto (dofinansowanie z środków UE 171,3 mln zł).

Na niedzielne otwarcie estakady i prezentację tramwaju "Krakowiak" przyszli mieszkańcy okolicznych osiedli, którzy domagają się od władz miasta rozwiązania problemu z zalewania ich ulic i budynków podczas intensywnych opadów. Zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury Tadeusz Trzmiel zapewnił ich, że w tym rejonie zostanie wybudowana nowa kanalizacja deszczowa.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)