"Józef Piłsudski" może już latać z VIP‑ami

Boeing 737 "Józef Piłsudski" ma już zdolność przewożenia najważniejszych osób w państwie - informuje tvn24.pl. Według informatora portalu trzy załogi miały spędzić w powietrzu wystarczającą liczbę godzin i dostać certyfikat na VIP-owskie loty.

"Józef Piłsudski" może już latać z VIP-ami
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Blawicki
Piotr Białczyk

12.04.2019 | aktual.: 12.04.2019 20:58

Na początku tego roku pojawiały się informacje, że "Józef Piłsudski" nie będzie mógł latać ze względu na brak wyszkolenia pilotów. Głównym powodem była niewystarczająca liczba wylatanych godzin. Według specjalistów samolot miał wejść do służby najwcześniej 2020 roku.

- W tym roku odbyły się dodatkowe szkolenia na symulatorach. Od końca marca trzy załogi są gotowe do lotów o statusie HEAD - mówi portalowi informator zbliżony do Ministerstwa Obrony Narodowej. HEAD to status nadawany samolotom, na których pokładzie znajduje się prezydent, premier oraz marszałkowie Sejmu i Senatu.

Jak zaznacza źródło portalu, piloci mają mieć wylatane ponad 300 godzin, co oznacza że wszyscy w załodze osiągnęli prób minimalny do przewożenia najważniejszych osób w państwie.

Test maszyn

Boeing 737 miał przejść także serię lotów operacyjnych, bez najważniejszych osób na pokładzie. W ostatnich dniach miało dojść do lotu weryfikacyjnego, czyli najważniejszego z procedury włączenia w regularne VIP-owskie przeloty. Informację o testach potwierdziło Ministerstwo Obrony Narodowej.

Aby samoloty mogły w pełni służyć politykom, musi powstać jeszcze protokół z lotu weryfikacyjnego. Później dowódca sił powietrznych musi wydać rozkaz o dopuszczeniu maszyny o statusie HEAD.

VIP-owskie maszyny

Obecnie polska elita polityczna korzysta z wyczarterowanych od LOT-u embraerów. Dodatkowo rządzący mogą korzystać z dwóch odrzutowców Gulfstream G550, które do służby przyjęto w sierpniu zeszłego roku.

"Józef Piłsudski" jest jednym z trzech boeingów zamówionych przez polską stronę. Zgodnie z kontraktem, pozostałe dwie maszyny mają zostać dostarczone w 2020 roku.

Warto przypomnieć, że zamówiona wersja 737-800NG jest starszym modelem 737 MAX. Najnowsza seria boeingów została uziemiona w wielu państwach ze względu na problemy z systemem MCAS. Przez awarię modułu, dwa samoloty spadły na ziemię. W katastrofach zginęło blisko 400 osób.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło: TVN24

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (154)