Jak sterować piłką za pomocą fal mózgowych?
Jak badać zanieczyszczenie rzek, sterować piłką za pomocą fal mózgowych, w jaki sposób funkcjonują wielkie kolonie małych mrówek, jak policzyć atomy - odpowiedzi na takie pytania mogą znaleźć uczestnicy 14. Pikniku Naukowego, odbywającego się w sobotę w stolicy.
12.06.2010 | aktual.: 12.06.2010 18:33
Naukowe atrakcje dla gości Pikniku w 200 namiotach rozstawionych na obszarze 40 tys. m kw. w Parku Marszałka Rydza-Śmigłego w Warszawie przygotowało 215 instytucji z Polski i innych krajów świata. Impreza ma trwać do godz. 20.
Tegoroczny Piknik odbywa się pod hasłem "Wielki mikroświat". - Hasło, tak jak cały Piknik, wymyślił prof. Łukasz Turski. Chciał zwrócić uwagę, na ile mikroświat jest ważny w naszym życiu. Wskazać, że rzeczy, które dzieją się gdzieś poza naszym zasięgiem mają wpływ m.in. na to, co konsumujemy i co oglądamy - powiedziała jedna z inicjatorek powstania Pikniku, Krystyna Kępska-Michalska z Polskiego Radia.
Jak tłumaczyła, prof. Turski 14 lat temu przyszedł do Polskiego Radia i zapytał, czy naukę można pokazać tak, by nie była nudna, ale bardzo atrakcyjna.
- Było to ogromne wyzwanie. Chodziło o to, by naukę, która powstaje w zamkniętych przestrzeniach, wyprowadzić do ludzi i wyjaśnić pewne naukowe sprawy. Uznałam, ze skoro naukowcy mają tyle wspaniałych rzeczy do pokazania, to musi się udać - powiedziała Kępska-Michalska.
W tym roku goście Pikniku mogą dowiedzieć się, na czym polega działanie balonu stratosferycznego i jak wykorzystać go w praktyce, czym jest i jakie właściwości ma tzw. ciecz nienewtonowska. Międzynarodowy Zespół Obserwacji Satelitarnych pokazuje, jak przeprowadza się satelitarną obserwację glonów morskich, wyjaśnia tajniki fotosyntezy i czym jest upwelling.
Na scenie Pikniku widzowie mogli obejrzeć już m.in. fontannę azotową, szklane róże i inne efektowne eksperymenty przygotowane przez Szkołę Nauk Ścisłych Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego UKSW i Instytut Fizyki PAN.
Jednak Piknik to nie tylko nauki ścisłe, ale również m.in. nauki społeczne, muzyka, lingwistyka i historia.
Muzeum Historii Polski (MHP) przygotowało dla swoich gości grę plenerową, podczas której dzieci od 6 do 12 lat mogą kroczyć śladami armii generała Władysława Andersa. - Podczas tej podróży dzieci uczą się umiejętności przydatnych podczas podróżowania: jak się czyta mapę, jak spakować plecak czy apteczkę, a przy okazji otrzymują informacje o armii Andersa - mówił przedstawiciel Muzeum. Ponadto mali goście MHP z puzzli mogą ułożyć makietę przyszłego budynku tej instytucji.
W namiocie Domu Spotkań z Historią można wziąć udział w grze polegającej na rozpoznawaniu źródeł historycznych. - Gra dotyczy historii XX-wieku. Trzeba przeczytać źródło historyczne, dopasować do wydarzenia, zanalizować fotografię historyczną, czyli po prostu zmierzyć się ze swoją wiedzą historyczną - mówiła Ewa Stularz z Domu Spotkań z Historią.
- W tym roku w Pikniku uczestniczy 25 krajów świata, staje się on coraz bardziej międzynarodowy - powiedziała Kępska-Michalska. Wśród zagranicznych gości znalazły się państwa takie jak: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Meksyk, Niemcy, Portugalia, Rosja, Słowacja, Szwecja i Włochy. Pierwszy raz udział w warszawskim Pikniku Naukowym wzięły: Estonia, Korea Południowa, Łotwa i Serbia.
Gościem specjalnym tegorocznej imprezy jest Wielka Brytania. Reprezentująca ją grupa naukowców z brytyjskiego Science Made Simple, przy współpracy z British Council, na scenie głównej prezentuje pokazy na temat wody i dźwięku. Publiczność może się dowiedzieć m.in., czy można zmienić wodę w wino i jak spowodować jej wybuch.
Piknik Naukowy w Warszawie to największa w Europie impreza plenerowa popularyzująca naukę. Jego pomysłodawcami są prof. Łukasz Turski i Krystyna Kępska-Michalska, a także Robert Firmhofer z Centrum Nauki Kopernik. Impreza odbywa się regularnie od 1997 r. i za każdym razem przyciąga tłumy zwiedzających.
Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik w 2005 roku został wyróżniony przez Komisję Europejską jako jeden z 10 wzorcowych europejskich projektów obszaru "Nauka i społeczeństwo". Był inspiracją do wielu inicjatyw popularyzujących naukę, m.in. do budowy w Warszawie Centrum Nauki Kopernik.