Trwa ładowanie...
d2flaak
Artykuł sponsorowany
przeziębienie

Jak skutecznie chronić się przed jesiennym przeziębieniem?

Jesień to czas, w którym załamuje się nie tylko pogoda, ale często także nasze zdrowie. W tym okresie nasza odporność spada i jesteśmy bardziej narażeni na infekcje – a do najczęstszych należy przeziębienie. Można jednak się przed nim bronić!
Podziel się
Jak skutecznie chronić się przed jesiennym przeziębieniem?
(materiały partnera)
d2flaak

Przeziębienie to popularne określenie wirusowego zapalenia górnych dróg oddechowych. Wywołują je zazwyczaj RNA-wirusy – najczęściej rynowirusy (40–50% przypadków przeziębienia), ale także koronawirusy, adenowirusy, wirusy paragrypy, parwowirusy i inne. Od ich rodzaju zależą konkretne objawy infekcji oraz czas jej trwania. Wirusy rozprzestrzeniają się drogą kropelkową, docierają do organizmu poprzez nos i usta. Jesienią, gdy robi się chłodno, a wilgotność powietrza jest wyższa, często dochodzi do przechłodzenia organizmu. Na dodatek zimne powietrze spowalnia przepływ krwi w obrębie błon śluzowych górnych dróg oddechowych, a tym samym osłabia ich mechanizmy obronne. W ten sposób łatwiej o zakażenie. Dlatego w tym okresie zaleca się unikanie skupisk ludzkich, zwłaszcza jeśli dochodzi z nich pokasływanie i kichanie. Nie zawsze jest to jednak możliwe – dlatego tak ważne jest wzmacnianie odporności.

Witaminy i minerały wzmacniające odporność

Jedną z podstaw profilaktyki przeziębienia jest zdrowy tryb życia – codzienny wysiłek fizyczny oraz urozmaicona dieta – o co niestety jesienią trudniej niż latem. Brak świeżych owoców i wielu warzyw to jedna z przyczyn spadku witalności i odporności. Tymczasem to właśnie urozmaicona dieta pełna owoców i warzyw, zwłaszcza pomarańczowych, żółtych i czerwonych, pomoże wzmocnić organizm. Produkty te zawierają mnóstwo antyoksydantów i karotenoidów. Nawet gdy brakuje pokarmów sezonowych, warto sięgnąć po marchew, paprykę, pomidory, dynię, kapustę, szpinak i soki owocowe.

d2flaak

Dlaczego te produkty wspomagają naturalną odporność? Sekret tkwi z witaminach i minerałach, w które są bogate. A jakie witaminy wspomagają odporność? Witamina C, stosowana tradycyjnie w czasie infekcji, nie wyleczy przeziębienia (przeprowadzone w 2007 r. badania wykazały, że nie skraca czasu trwania choroby). Może ewentualnie objawy złagodzić bądź zapobiec infekcji, więc warto przyjmować ją profilaktycznie. Szczególnie wyraźne efekty daje u osób uprawiających sport (źródło: Zawada K., "Znaczenie witaminy C dla organizmu człowieka", Herbalism, nr 1(2)/2016, s. 22–34).

Na odporność organizmu ma też wpływ witamina D3. Wspomaga ona również utrzymanie zdrowych zębów i kości. Ponadto reguluje funkcjonowanie układu odpornościowego poprzez wzmocnienie odpowiedzi immunologicznej co zwiększa skuteczność organizmu w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi, ale jest też wykorzystywana przez komórki odpornościowe do niszczenia drobnoustrojów chorobotwórczych, zanim te zainfekują organizm. Suplementacja witaminy D3 jest szczególnie ważna w okresie jesienno-zimowym, gdy nie jest produkowana przez organizm w wystarczającej ilości – gros tej ważnej witaminy pochodzi bowiem nie z pożywienia, lecz z syntezy zachodzącej w skórze pod wpływem promieni słonecznych.

Kolejnym ważnym składnikiem wspomagającym prawidłową pracę układu odpornościowego jest cynk. Minerał ten w znajdziemy m.in. w kiełkach, otrębach pszennych, sardynkach i żółtkach jaj. Ponadto warto szukać produktów bogatych w selen oraz żelazo.

Witaminy C i D, podobnie jak zestaw minerałów, w tym cynk, znajdziemy w suplementach witaminowych, takich jak Centrum.

d2flaak

Domowe sposoby na zwiększenie odporności organizmu

Niektóre zioła oraz napary lub przetwory owocowe należą do znanych od dawna środków wzmacniających odporność i pomagających zapobiegać infekcjom. Należą do nich na przykład:

– nalewka z jeżówki (Echinacea) – ma udowodnione działanie przeciwwirusowe,
– czosnek – naturalny antybiotyk,
– napar z kwiatostanu lipy oraz malin – działa napotnie i pomaga usunąć z organizmu szkodliwe substancje, działa przeciwgorączkowo,
– napar z owoców czarnego bzu,
– herbata lub sok z owoców dzikiej róży – zapewnia bardzo wysoką dawkę witaminy C,
– syrop z pędów sosny.

Lekko czy "na cebulkę"? Jak się ubierać?

Jak zwykle – najlepsze będzie wypracowanie „złotego środka” i ubieranie się stosownie do pogody. Wyziębienie organizmu ułatwia wirusom i bakteriom wniknięcie przez błony śluzowe do krwiobiegu, ale przegrzanie się też nie jest zdrowe – bywa równie niebezpieczne, a nawet groźniejsze niż lekkie przemarznięcie. Dlatego ubiór „na cebulkę” wydaje się być optymalny w sezonie jesiennym. Warto zakładać kilka warstw ubrań rano, aby zachować komfort termiczny, ale należy mieć możliwość pozbycia się którejś z nich w ciągu dnia, gdy robi się cieplej.

d2flaak

Nie zapominajmy, że poza dietą oraz odpowiednim ubiorem kluczową kwestią w profilaktyce infekcji jest higiena. Częste mycie rąk mydłem antybakteryjnym obniża ryzyko przedostania się drobnoustrojów do organizmu; w końcu możemy się nimi zarazić nie tylko poprzez kontakt z osobą zarażoną, ale także – w przypadku niektórych wirusów – za pośrednictwem przedmiotów, których dotykała i na których drobnoustroje osiadły. Pieniądze, poręcz w środku komunikacji miejskiej, klamka – to wszystko są potencjalne siedliska zarazków, ale na szczęście można temu zaradzić. Antybakteryjnie działa ponadto regularne wietrzenie pomieszczeń – również zimą! – oraz pranie pościeli i ręczników w odpowiednio wysokiej temperaturze.

Jesienna infekcja przytrafić się może każdemu. Jeśli jednak wiemy, jak jej zapobiegać, mamy dużą szansę, żeby w tym roku nie paść ofiarą kataru i bolącego gardła!

Źródła:

  • Mejza F., "Przeziębienie”, Medycyna Praktyczna, https://www.mp.pl/pacjent/grypa/przeziebienie/61668,przeziebienie
  • Myszka M., Klinger M., "Immunomodulacyjne działanie witaminy D", Postepy Hig Med Dosw (online), 2014, http://www.phmd.pl/api/files/view/29611.pdf
d2flaak

Podziel się opinią

Share

d2flaak

d2flaak
Więcej tematów