Jak dzieci bezpiecznie mogą korzystać z Internetu?
Ruszyła polska wersja nowego narzędzia internetowego dla dzieci, które pozwoli zbadać ich zachowania w Sieci i na tej podstawie określić zestaw właściwych zwyczajów online.
Narzędzie w postaci sondy internetowej zostało przygotowane przez zespół Insafe przy European Schoolnet (www.saferinternet.org). Uzyskane podczas badania dane zostaną wykorzystane do stworzenia raportu na temat zachowań dzieci w Internecie.
Narzędzie-sonda, które jest wspierane przez UPC, jest dostępne w 14 wersjach językowych – po czesku, duńsku, holendersku, angielsku, francusku, niemiecku, grecku, węgiersku, rumuńsku, polsku, słowacku, słoweńsku, hiszpańsku oraz szwedzku. Dzieciom i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat stawiane są pytania na temat ich zachowań podczas korzystania z Internetu i technologii mobilnych, koncentrując się szczególnie na reakcjach wobec sytuacji zagrożenia. Wkrótce uruchomione zostaną kolejne wersje językowe: fińska, islandzka, włoska, łotewska, litewska, norweska i portugalska. Sonda znajduje się na stronie: www.saferinternet.org/quiz
W oparciu o uzyskane odpowiedzi zaproponowany zostanie dzieciom zestaw porad i sugestii, w jaki sposób mogą poprawić korzystanie z nowoczesnych technologii. Narzędzie jest dostępne dla samodzielnie surfujących dzieci, ale może być również zastosowane przez nauczycieli i wychowawców w grach integracyjnych, do omówienia sposobów radzenia sobie z sytuacjami zagrożenia podczas korzystania z Internetu i innych mediów.
Przez kolejne dwa miesiące narzędzie będzie gromadzić dane, które zostaną użyte podczas przygotowania do obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu (6 lutego 2007 roku). Analiza zgromadzonego materiału pozwoli na uzyskanie rzeczywistego wglądu w zachowania dzieci oraz ich postrzeganie takich zjawisk, jak cyberbulling (prześladowanie w Internecie), grooming (uwodzenie dzieci przez Internet), happy slapping (atakowanie przypadkowych ludzi i filmowanie tego za pomocą telefonu komórkowego) i oszustwa SMS-owe.
„Ponieważ coraz więcej dzieci poświęca coraz więcej czasu na rozrywkę oraz edukację online, uznaliśmy, że niezwykle ważne stało się ulepszenie obecnych materiałów, jakie mają kształtować ich zdolność korzystania z nowych mediów”, podkreśla Janice Richardson, koordynator projektu Insafe przy European Schoolnet.