Jacy są polscy muzułmanie?
W opinii publicznej dominuje następujący wizerunek: z jednej strony są „świeccy" polscy Tatarzy, a z drugiej „fundamentalistyczni" muzułmanie napływowi. Tymczasem fakty mówią coś dokładnie przeciwnego: to muzułmanie napływowi promują ideę „islamu obywatelskiego", podczas gdy władze organizacji zrzeszającej Tatarów dostały się pod wpływy ideowe i finansowe Arabii Saudyjskiej - o mieszkających w Polsce muzułmanach pisze w "Tygodniku Powszechnym" Marek Kubicki.
W Polsce żyje dziś około 20 tys. wyznawców islamu. Nie są monolitem: patrząc historycznie, można ich podzielić na cztery grupy.
Pierwsza, najmłodsza i stanowiąca mniej więcej połowę całej społeczności, to muzułmanie napływowi, którzy do Polski przybyli w ciągu ostatnich kilku lub kilkunastu lat – z powodów biznesowych, rodzinnych, edukacyjnych czy też ze względu na grożące im we własnym kraju niebezpieczeństwo (uchodźcy)
.
Grupa druga, najstarsza, to pięciotysięczna społeczność tatarska, żyjąca tu od stuleci. Trzecia – to kilka tysięcy dobrze wykształconych i zasymilowanych muzułmanów, w Polsce przebywających przynajmniej od lat kilkunastu, a czasem kilkudziesięciu; przybyli oni jeszcze przed rokiem 1989 – i z różnych powodów zostali.
I grupa ostatnia: około tysiąca nowych polskich muzułmanów, którzy islam przyjęli niedawno, dokonując najczęściej konwersji z wiary chrześcijańskiej.
Na ile są to ludzie religijni? - zastanawia się "TG". Trudno powiedzieć, ale wydaje się, że zdecydowana większość polskich muzułmanów to tzw. muzułmanie etniczni bądź kulturowi, czyli ludzie, którzy są muzułmanami ze względu na pochodzenie i/lub wychowanie, natomiast nieangażujący się zbyt silnie w życie swojej wspólnoty i raczej nieprzestrzegający rygorystycznie wszystkich zasad islamu.