Irak: bombowce B‑2 wylądowały na wyspie Diego Garcia
USA zaczęły rozmieszczanie najnowocześniejszych samolotów w rejonie ewentualnej wojny z Irakiem. Dwa niewidzialne dla radaru bombowce strategiczne B-2 przybyły już do bazy na brytyjskiej wyspie Diego Garcia na Oceanie Indyjskim.
14.03.2003 | aktual.: 14.03.2003 21:23
Samoloty przyleciały w czwartek wieczorem - ujawniły w piątek źródła w brytyjskim MSZ. Nie wiadomo, czy na wyspę przylecą następne, ale eksperci nie wykluczają takiej możliwości. Pentagon odmawia odpowiedzi, gdzie jeszcze B-2 zostaną rozmieszczone.
Niewidzialny dla radaru bombowiec strategiczny Northrop B-2A Spirit wszedł do służby w 1997 roku, w dwa lata później zadebiutował w walce, bombardując cele w Jugosławii podczas kosowskiej kampanii NATO. Jeden egzemplarz kosztuje w produkcji seryjnej ponad dwa miliardy dolarów, co czyni go najdroższym samolotem bojowym w dziejach.
B-2A zbudowany jest według koncepcji "latającego skrzydła", bez wyodrębnionego kadłuba i statecznika pionowego. Długość maszyny wynosi zaledwie 22 metry przy rozpiętości 56 metrów i maksymalnej masie startowej 153 tony. Około 80% masy pustego samolotu przypada na materiały kompozytowe.
Załoga składa się tylko z dwóch pilotów, dla ułatwienia ich pracy podstawowe dane techniczne i nawigacyjne lotu wyświetlane są na zintegrowanych monitorach, a nie na odrębnych wskaźnikach. B-2A może zresztą lecieć automatycznie, konfrontując zaprogramowaną trasę ze wskazaniami pokładowych systemów nawigacji astronomicznej i bezwładnościowej.
Napęd B-2A stanowią cztery silniki dwuprzepływowe General Electric F118-GE-100 o sile ciągu 7900 kilogramów każdy. Silniki te nie mają dopalaczy. Zasięg bombowca bez tankowania w powietrzu sięga 12 tysięcy kilometrów. Prędkość maksymalną źródła oficjalne określają jako "przydźwiękową".
Komory bombowe B-2A mieszczą maksymalnie 18 ton bomb. Samolot może przenosić wszystkie podstawowe rodzaje amerykańskich bomb lotniczych - jądrowych i konwencjonalnych, w tym bomby naprowadzane laserowo, bomby sterowane systemem nawigacji satelitarnej GPS i bomby uwzględniające korektę na siłę i kierunek wiatru. Specyfikacje USAF (sił lotniczych USA) nie przewidują natomiast uzbrajania B-2A w pociski rakietowe.
Z uwagi na niezwykle wysoką cenę wyprodukowano dotąd tylko 21 samolotów B-2A (włącznie z prototypami). Mniej niż połowa z nich pełni służbę operacyjną jako 509. Skrzydło Bombowe w bazie Whiteman, pozostałe poddawane są pracom modernizacyjnym. (aka)