Indusi największymi molami książkowymi świata, Polacy wolą Internet
Najwięcej czasu w świecie na czytanie książek poświęcają Indusi (10,7 godzin tygodniowo), podczas gdy Polacy preferują Internet (12,5 godz.) - wynika z sondażu przeprowadzonego przez agencję badania opinii NOP World Culture Score wśród 30 tys. osób z 30 państw świata.
28.06.2005 12:45
Światowa średnia czytania książek wyniosła, według sondażu, 6,5 godz. i Polacy idealnie się w niej mieszczą, zajmując pod tym względem 13 miejsce. Wyprzedzają nas co prawda m.in. Chińczycy (8 godz.), Czesi (7,4 godz.) i Francuzi (6,9 godz.), ale daleko w tyle plasują się np. Amerykanie (23 miejsce), którzy przeznaczają na lekturę 5,7 godz. i Brytyjczycy (5,3 godz., 26 miejsce). Najmniej czytają Koreańczycy (3,1 godz.).
Znacznie bardziej odpowiada nam surfowanie w Internecie. Polakom pochłania to zajęcie 10,6 godz. tygodniowo (7 miejsce na liście). Prymat pod względem dzierżą Tajwańczycy (12,6 godz.), częściej od nas otwierają też komputer m.in. Węgrzy (10,9 godz., 4 miejsce), za naszymi internautami plasują się natomiast m.in. Rosjanie (8,9 godz., 16 miejsce) i Amerykanie (8,8 godz., 19 miejsce). Cztery ostatnie miejsca zajmują Japończycy (6,9 godz.), Niemcy (6,4 godz.), oraz Włosi i Meksykanie (po 6,3 godz.).
Najwierniejszymi telewidzami są mieszkańcy Tajlandii, którzy spędzają przed ekranem 22,4 godziny w tygodniu, przed Flipińczykami (21 godz.), Egipcjanami (20,9 godz.) i Turkami (20,2 godz.). Często oglądają też telewizję Amerykanie (19 godz., 6 miejsce) i Brytyjczycy (18 godz., 9 miejsce). Polacy plasują się poniżej światowej średniej, przeznaczając na telewizję 15,9 godz. w tygodniu (15 miejsce). Najmniej pociąga jedenasta muza Meksykanów (11,6 godz.).
Polakom więcej czasu zajmuje słuchanie radia (12,5 godz., 7 miejsce). Najbardziej upodobali sobie to medium Argentyńczycy (20,8 godz.), najmniej słuchają radia Chińczycy (zaledwie 2,1 godz. w tygodniu).
Światowa średnia dla telewizji wyniosła 16,6 godz., radia 8 godz., internetu 8,9 godz., książki 6,5 godz.
Zwraca uwagę fakt, że mieszkańcy wysoko rozwiniętych krajów - USA i W.Brytanii, w czytelnictwie plasują się poniżej przeciętnej (kolejno 5,7 i 5,3 godz.), powyżej natomiast w oglądaniu telewizji (19 i 18 godz.).