Incydent na Bałtyku. Finowie podejrzewają, że to nie przypadek
Finlandia powątpiewa w przypadkowe zniszczenie podwodnego gazociągu Balticconnector i że mogłoby do niego dojść bez wiedzy władz w Pekinie - oświadczył fiński minister ds. europejskich i aktywów państwowych Anders Adlercreutz. Incydent na Bałtyku miał miejsce na początku października.
02.12.2023 | aktual.: 02.12.2023 08:35
- Nie jestem kapitanem. Ale sądzę, że dałoby się zauważyć, że statek ciągnie za sobą przez setki kilometrów kotwicę - powiedział minister Adlercreutz w wywiadzie opublikowanym w piątek przez brukselski portal Politico.
- Moim zdaniem wszystko wskazuje na celowe działanie - dodał.
Adlercreutz podkreślił, że nie może spekulować, czy działanie kapitana statku zostało zatwierdzone przez chiński rząd. Jednak jego zdaniem szybki powrót statku do Chin rodzi pewne pytania. - Gdybym jako kapitan zrobił coś, czego nie pochwaliłby chiński rząd, obawiałbym się powrotu moją jednostką do Chin - powiedział.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Musimy znaleźć odpowiedź"
Także estoński minister obrony Hanno Pevkur wyraził podobną opinię w zeszłym miesiącu w wywiadzie dla szwedzkiego nadawcy publicznego. Stwierdził, że "jeśli kotwica jest ciągnięta przez 185 km, to trudno uwierzyć, że jest to tylko wypadek".
- Kapitan zrozumiał, że coś jest nie tak, więc pytanie, na które musimy znaleźć odpowiedź, brzmi: czy było to celowe działanie - oświadczył Pevkur.
Awaria na dnie Zatoki Fińskiej
Na początku października na dnie Zatoki Fińskiej odkryto awarię gazociągu Balticconnector i kabli telekomunikacyjnych łączących Estonię, Finlandię i Szwecję. Ustalono, że uszkodzenie zostało spowodowane przez kotwicę, na co wskazuje znaleziony w trakcie dochodzeń ślad wleczenia na dnie zatoki. Okazało się, że na kontenerowcu NewNew Polar Bear, którego trasa pokrywała się zarówno z terminem, jak i lokalizacją uszkodzenia gazociągu, brakuje kotwicy. Kotwicę, ważącą 6 ton, znaleziono w pobliżu miejsca uszkodzenia gazociągu - przypomniał portal.
Adlercreutz przyznał, że infrastruktura taka jak uszkodzony gazociąg powinna znajdować się pod lepszą ochroną - na przykład podejrzane jednostki powinny być ściślej monitorowane.
Czytaj także: