IKO czyli bankowość mobilna najnowszej generacji
Mało kto już pamięta, jak wyglądała bankowość przed erą Internetu. Wprowadzane kilkanaście lat temu systemy bankowości internetowej były rewolucyjną zmianą na rynku finansowym. Nikt wówczas nie wyobrażał sobie, że korzystanie z usług bankowych może być jeszcze sprawniejsze. A jednak dziś jesteśmy świadkami kolejnego przełomu technologicznego. PKO Bank Polski stworzył aplikację na telefon, która łączy pełny dostęp do konta z możliwością dokonywania płatności mobilnych. Jak zapowiada bank - to dopiero początek udogodnień, które są planowane.
22.04.2013 | aktual.: 22.04.2013 14:25
Aplikacja IKO – usprawnienie, jakiego nie było PKO Bank Polski po raz kolejny udowadnia, że jest liderem innowacji w sektorze bankowym. Wprowadzając na rynek swoją najnowszą usługę, ma szansę zmienić oblicze bankowości mobilnej. Wykorzystanie telefonu
do wszystkich usług bankowych i płatniczych jest ogromnym postępem technologicznym i usprawnieniem dla klientów banku. Aplikacja IKO to bankowość mobilna 4G – kolejna generacja w rozwoju tego segmentu rynku bankowego. Jedynym narzędziem wymaganym do korzystania z tej usługi jest konto w PKO Banku Polskim z dostępem do bankowości elektronicznej iPKO oraz telefon komórkowy umożliwiający połączenie z Internetem. Zastępuje on kartę debetową, daje możliwość korzystania z licznych funkcji dodatkowych, a jednocześnie umożliwia dostęp do bieżących informacji o rachunku bankowym. W czasach, gdy posiadanie telefonu komórkowego jest powszechne, korzystanie z aplikacji IKO nie stwarza żadnych trudności. W przeciwieństwie do technologii NFC stosowanej w systemie płatności zbliżeniowych, IKO nie wymaga posiadania drogiego i
zaawansowanego smartfona oraz podpisywania specjalnej umowy z konkretnym operatorem. Bezpłatność aplikacji, przystępny i łatwy w obsłudze interfejs, system zabezpieczeń i oczywiście wysoka funkcjonalność to powody, dla których już wkrótce klienci mogą masowo porzucić tradycyjne formy korzystania z usług bankowych. Płać i zarządzaj swoim kontem przy pomocy telefonu Aplikacja IKO po zainstalowaniu i aktywowaniu natychmiast jest gotowa do używania. Do podstawowych funkcji płatniczych zaliczyć można: płatności za zakupy w sklepie, wypłatę gotówki z bankomatu, przelew na numer telefonu, płatności za zakupy w Internecie, tworzenie czeków (np. przy braku dostępu w danym miejscu do Internetu). Funkcja generowania czeków jest niezwykłą innowacją pozwalającą na wcześniejsze stworzenie czeku na określoną kwotę i z określonym czasem ważności, a następnie wysłanie go smsem lub e-mailem do wykorzystania innej osobie, nawet takiej, która nie ma aplikacji IKO ani konta w banku. Ponadto aplikacja umożliwia sprawdzenie stanu rachunku bankowego, historię transakcji, a także wyszukanie przy pomocy funkcji geolokalizacji bankomatów i punktów, które akceptują płatności IKO. Aplikacja jest zabezpieczona kodem PIN nadawanym samodzielnie przez użytkownika w procesie aktywacji. Po zalogowaniu na ekranie telefonu wyświetla się kod IKO, służący do potwierdzania wszystkich płatności i wypłat. Oprócz PIN-u, bezpieczeństwo dostępu do konta jest zapewniane przez możliwość nadania górnych limitów poszczególnych transakcji oraz określenia ich dziennej liczby. Początek rewolucyjnych zmian Choć aplikacja już na etapie początkowym wyróżnia się niespotykaną innowacyjnością, PKO Bank Polski zapowiada, że to dopiero początek prawdziwego przełomu w sektorze bankowości mobilnej. Obecnie aplikacja IKO jest dostępna dla telefonów z systemami
Android, iOS, Symbian, Blackberry, a także innych telefonów umożliwiających instalację aplikacji Java. W najbliższym czasie planowane jest udostępnienie aplikacji również na telefony z systemem Windows Phone. Bank zapowiada również rozwój aplikacji w zakresie współpracy z innymi uczestnikami rynku płatności mobilnych, w tym innymi bankami. Poza tym PKO Bank Polski chce między innymi umożliwić użytkownikom aplikacji IKO wypłaty w jak największej liczbie bankomatów. Bank podpisał już list intencyjny w tej sprawie z największym niezależnym operatorem bankomatów, jakim jest Euronet, co w niedalekiej perspektywie pozwoli użytkownikom IKO na wypłatę gotówki łącznie w około 7 tys. bankomatów w całym kraju. Bardzo dynamicznie wzrasta również liczba sklepów – stacjonarnych i internetowych, umożliwiających dokonywanie płatności mobilnych przy pomocy aplikacji. Lista punktów handlowo-usługowych akceptujących płatności IKO wciąż się powiększa. Aktualną
sieć akceptacji można znaleźć na stronie iko.pkobp.pl. Bardzo ważnym krokiem na drodze rozwoju systemu płatności IKO będzie udostępnienie usługi klientom innych banków. Jak zapowiada Bank, jeszcze w tym roku użytkownicy zainteresowani usługą będą mogli korzystać z tzw. elektronicznej portmonetki, działającej na zasadzie pre-paid. Aby móc płacić telefonem z aplikacją, trzeba będzie najpierw doładować portmonetkę. Wszystkie planowane funkcje mają sprawić, aby aplikacja IKO stała się nowym standardem płatniczym w naszym kraju. Jak mówi Wojciech Bolanowski, dyrektor pionu bankowości elektronicznej, lider projektu IKO: -Nieograniczone możliwości rozwijania aplikacji pozwalają nam na sięganie wzrokiem w przyszłość. W zależności od pojawiania się nowych rozwiązań technologicznych i potrzeb naszych klientów możemy tworzyć i dodawać do aplikacji nowe funkcje, takie jak możliwość płacenia
za parkingi, bilety komunikacji miejskiej, kupony czy programy lojalnościowe...PKO Bank Polski nie wyklucza również umożliwienia użytkownikom aplikacji IKO dokonywania płatności zbliżeniowych. Patrząc na tempo rozwoju tego nowego systemu płatności mobilnych proponowanego przez PKO Bank Polski można przypuszczać, że równie dynamicznie usługa ta rozpowszechni się wśród właścicieli kont bankowych. Dostają oni bowiem dziś do ręki narzędzie o niespotykanym poziomie funkcjonalności, które ma szansę w znacznym stopniu ułatwić im zarządzanie swoim budżetem.