Idealna zabawka dla dziecka
Jedynie 38 proc. rodziców przyznaje, że ma obawy wybierając lub kupując produkty dla dzieci.
27.09.2006 08:40
Firma Gemius SA przeprowadziła badanie opinii społecznej dotyczące postaw rodziców wobec kupowania produktów dla dzieci. Analizą objęto odpowiedzi 985 internautów, rodziców dzieci w wieku do 12 lat. Celem badania było poznanie zwyczajów i preferencji rodziców, które towarzyszą zakupom dla najmłodszych.
Jakie cechy powinny posiadać artykuły dla najmłodszych? Aż 85 proc. rodziców oczekuje od produktów dla dzieci, iż będą rozwijały umiejętności dziecka. Nieco mniej osób uważa, że kupowane artykuły powinny być bezpieczne (76 proc.). 6 na 10 badanych rodziców chciałoby, aby produkty dla najmłodszych nie budziły agresji (64 proc.), były trwałe (62 proc.) i nie nudziły szybko dziecka (61 proc.). Jedynie co czwarty rodzic oczekuje od artykułów kupowanych dla dzieci, aby były przyjazne dla środowiska (26 proc.).
Zdaniem prawie połowy rodziców (47 proc.) najważniejszą rolę w rozwijaniu umiejętności dzieci powinny spełniać książki, a następnie zabawki plastikowe (36 proc.) oraz programy i widowiska (30 proc.). Bezpieczne dla dziecka powinny być przede wszystkim zabawki plastikowe (50 proc.) i akcesoria niemowlęce (41 proc.). Produkty, które nie powinny budzić agresji u dzieci to, zdaniem rodziców, głównie programy i widowiska (40 proc.), książki (36 proc.) oraz kasety audio i płyty CD (31 proc.). Dane Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej wskazują, że niektórzy producenci zabawek dla dzieci nie przestrzegają obowiązujących norm, a sprzedawane artykuły są niebezpieczne dla najmłodszych konsumentów. „Podczas kontroli przeprowadzonej w drugim kwartale 2006 r., aż 43 proc. sprawdzonych zabawek zostało zakwestionowanych. Większość z nich nie posiadała prawidłowych informacji o przeznaczeniu zabawki oraz ostrzeżeń dotyczących dopuszczalnego wieku użytkownika” – mówi Łukasz Bystrzyński, Wicedyrektor Biura Kontroli i
Bezpieczeństwa Produktów w Głównym Inspektoracie Inspekcji Handlowej.
Jak pokazują wyniki raportu Gemius, jedynie 41 proc. rodziców przyznaje, że na zakup artykułów dla dzieci mają wpływ posiadane przez produkt atesty i certyfikaty, a w opinii co trzeciego - rekomendacja specjalisty (34 proc.). Zdecydowana większość badanych rodziców podczas zakupów kieruje się potrzebami dziecka (80 proc.). Drugim najczęściej wskazywanym czynnikiem wpływającym na zakup produktów dla dzieci jest jakość (74 proc.), a trzecim cena (57 proc.). Ponad połowa rodziców kupuje produkty sprawdzone, kierując się własnym doświadczeniem (55 proc.). Czynnikiem mającym dla badanych rodziców najmniejsze znaczenie jest natomiast marka produktu.
Atesty oraz certyfikaty są brane pod uwagę głównie przy zakupie akcesoriów niemowlęcych oraz zabawek plastikowych. Co czwarty badany rodzic kieruje się nimi kupując zabawki ekologiczne, a co piąty wybierając zabawki konstrukcyjno-techniczne.
„To zdecydowanie za mało” – podsumowuje wyniki badania Magdalena Stachowiak, Przewodnicząca Zarządu Krajowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka. – „Naszą ideą jest, aby logo konkursu, znak dziewczynki z piłką, który jest wykorzystany na zwycięskich produktach, był znakiem jakości, skutecznie zachęcającym rodziców do zakupu bezpiecznych dla dzieci zabawek.”
Jakie produkty rodzice kupują swoim pociechom? Dzieciom w wieku do 3 lat badani rodzice najczęściej kupują akcesoria niemowlęce (68 proc.), zabawki plastikowe (64 proc.) oraz książeczki (46 proc.). Rzadziej rodzice decydują się na zakup programów i widowisk (36 proc.), zabawek ekologicznych (32 proc.) oraz zabawek konstrukcyjno-technicznych (30 proc.). Starszym dzieciom, w wieku od 3 do 7 lat, ankietowani rodzice kupują przede wszystkim książki (poza podręcznikami) oraz akcesoria szkolne i przedszkolne – w obu przypadkach 66 proc. wskazań. Nieco rzadziej respondenci kupują swoim latoroślom zabawki plastikowe (55 proc.), programy i widowiska (50 proc.), a także lalki i przytulanki (49 proc.). Dzieciom z najstarszej analizowanej kategorii wiekowej – od 7 do 12 lat – badani rodzice kupują głównie akcesoria szkolne (82 proc.), podręczniki (73 proc.) oraz inne książki (62 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się kasety audio i płyty CD (54 proc.), gry komputerowe (53 proc.), a także gry planszowe i
zręcznościowe (44 proc.).
Konkurs „Świat przyjazny dziecku” ma charakter ogólnopolski. Zgłoszone do konkursu produkty są oceniane przez niezależną kapitułę, złożoną z pedagogów, psychologów, plastyków oraz przedstawicieli ocenianych branż. Honorowy patronat nad konkursem objęła Pani Jolanta Kwaśniewska.
O badaniu - Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site – centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 10 do 24 sierpnia 2006 roku. Analizą objęto 985 internautów, rodziców dzieci w wieku do 12 lat, którzy wypełnili ankietę do końca.