Gimnazjaliści zmierzą się z językami obcymi
Prawie 411 tys. uczniów III klas z ponad 7 tys. gimnazjów w całym kraju przystąpiło w czwartek do pisania testu z języka obcego - trzeciej, ostatniej części obowiązkowego egzaminu gimnazjalnego. Najwięcej gimnazjalistów pisze test z języka angielskiego.
We wtorek uczniowie pisali egzamin z wiedzy humanistycznej, w środę - z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.
Najwięcej gimnazjalistów - około 340 tys. pisze test z języka angielskiego. Na drugim miejscu znalazł się język niemiecki - wybrało go prawie 60 tys. uczniów. Około 9 tys. gimnazjalistów zadeklarowało chęć zdawania egzaminu z języka rosyjskiego, 1,4 tys. - z francuskiego, 240 z hiszpańskiego, a 71 z włoskiego.
Egzamin z języka obcego przeprowadzany jest na dwóch poziomach. Po godzinie 9. rozpoczął się test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań uczniowie mają 60 minut (dyslektycy 80 minut).
Po 45-minutowej przerwie rozpocznie się test na poziomie rozszerzonym. Potrwa on 60 minut (dla dyslektyków 90 minut). Egzamin na poziomie rozszerzonym będzie zdawać tylko część uczniów - tylko ci, którzy w gimnazjum kontynuują naukę danego, wybranego języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej.
Do egzaminu na poziomie rozszerzonym przystąpić ma 345 tys. uczniów, w tym około 300 tys. zdawać będzie angielski. Język niemiecki na poziomie rozszerzonym ma zdawać blisko 40 tys. gimnazjalistów, rosyjski - 4,2 tys., francuski - 672 osoby, hiszpański - 71, a włoski - 14.
Podczas egzaminu gimnazjalnego uczniowie w całym kraju piszą takie same testy. Następnie ich prace są kodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w kwietniowym terminie, to będzie go pisać 4, 5 i 6 czerwca.
Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie.