Gimbusy ratują rynek autobusów
Krajowy rynek autobusów przeżywa trudne chwile. Sprzedaż ratują gimbusy. Ale co będzie, jak zabraknie zamówień z resortu edukacji? - pyta "Puls Biznesu".
Na pierwszy rzut oka producenci autobusów powinni się cieszyć. Według danych firmy JMK, w pierwszej połowie roku sprzedano w Polsce 540 autobusów, czyli o 16,88% więcej niż w analogicznym okresie 2002 roku. "Niestety, jest to jedynie przesunięcie realizacji rządowego kontraktu na autobusy szkolne z drugiej połowy roku na pierwszą. W rezultacie, w tym roku sprzedaż gimbusów dla MENiS (258 sztuk) została już zaliczona do statystyk, podczas gdy w pierwszej połowie 2002 r. nie sprzedano żadnego pojazdu tego typu"- wyjaśnia szef firmy JMK Aleksander Kierecki.
Najlepiej w pierwszym półroczu poradzili sobie (głównie dzięki "szkolnej" sprzedaży) należące do Grupy Zasada - Autosan (264 sztuki) oraz Jelcz (93 sztuki). Poza autobusami szkolnymi sytuacja w pierwszym półroczu nie wygląda różowo. W tym okresie nabywców znalazło 99 autobusów miejskich (wobec 180 w pierwszej połowie 2002 r.). Nieciekawie wygląda też sytuacja w segmencie autobusów międzymiastowych, których sprzedano tylko 146 sztuk (spadek o 32,4 proc.). Na pocieszenie pozostają wyniki eksportu. W pierwszej połowie 2003 roku za granicę trafiły 403 autobusy (wzrost o 26,30 proc.).