Gdańsk. Autonomiczny bus zawiezie na grób bliskiej osoby
Gdańsk uzyskał dofinansowanie na kontynuację projektu pilotażu autonomicznego busa. Jest to kolejny pilotaż, tym razem na cmentarzu Łostowickim. Chodzi o jeden z niewielu takich pojazdów na świecie.
Na cmentarzu Łostowickim w Gdańsku dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65. roku życia. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu.
- W związku z tym miasto ogłosiło przetarg, którego rozstrzygnięcie zaplanowano na 23 czerwca. Rolą wykonawcy będzie organizacja prezentacji pojazdu zautomatyzowanego z napędem elektrycznym, mogącego pomieścić przynajmniej 8 osób - poinformowała Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 800 metrów na terenie cmentarza Łostowickiego przez 24 do 36 dni. Przy czym w pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie będzie znajdował się operator pojazdu, który ma reagować w sytuacji zagrożenia.
Przez pozostały czas prezentacji operator nie będzie już obecny na pokładzie, ale będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny.
Autonomiczny bus również na święta
- Bus ma kursować przez co najmniej 6 dni w tygodniu, w tym obowiązkowo soboty i niedziele, minimum pięć godzin dziennie. Zależnie od dostępności busów oraz mocy przerobowych wykonawców usługa może być zrealizowana w okresie od czerwca do końca września - podkreśla urzędniczka.
Bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym po zaprogramowanej wcześniej trasie od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. W razie potrzeby wykorzystany zostanie tryb teleoperacji, poprzez pilota zdalnego sterowania.
Gdańsk, Tallin, Konsberg
W przedłużonym projekcie o nazwie Sohjoa Last Mile oprócz Gdańska uczestniczy także Kongsberg, Tallin oraz łotewski region Semigalii.
- Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach, a pilotaże, oprócz Gdańska, odbędą się także w Kongsbergu i Tallinie. Tym razem przed miastami pilotażowymi stoi wyzwanie uruchomienia kursów na trasach pokazowych bez operatorów pojazdu na pokładzie oraz z wykorzystaniem trybu zdalnego sterowania. Między innymi dlatego zdecydowano się na pilotaż na terenie zamkniętym, poza siecią dróg publicznym - opisuje Bieganowska z gdańskiego ratusza.
Autonomicznym busem do ZOO w Oliwie
We wrześniu 2019 roku autonomiczny bus woził chętnych drogą dojazdową do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Pojazd przejechał wówczas 632 kilometrów w trybie autonomicznym i przewiózł 3325 pasażerów, jednak przez cały czas prezentacji na pokładzie pojazdu znajdował się operator.