G‑8 przyjęło plan współpracy w sferze edukacji
Przywódcy G-8, siedmiu najbardziej uprzemysłowionych państw świata i Rosji, zadeklarowali w Strielnie koło Petersburga, że ich kraje będą aktywnie współpracować w sferze edukacji i rozwoju społeczeństwa
innowacyjnego.
16.07.2006 16:15
Państwa "Ósemki" zapowiedziały tworzenie nowoczesnych, efektywnych systemów edukacji, odpowiadających wymogom globalnego społeczeństwa innowacyjnego, a także wspieranie inwestycji w sferze edukacji oraz współpracę z sektorem prywatnym w rozwijaniu sieci placówek naukowych.
Liderzy Francji, Japonii, Kanady, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch i Rosji obiecali, że będą dzielić publiczne środki inwestycyjne w taki sposób, aby edukacja stała się opłacalna dla inwestorów prywatnych. Zobowiązali się też do stymulowania inwestycji w tworzenie sieci badawczej.
Kraje Ósemki zaapelowały do wszystkich państw rozwiniętych, aby brały na siebie główną rolę w opracowywaniu strategii w sferze edukacji. Szczególną uwagę - ich zdaniem - należy poświęcić Afryce, gdzie - jak zauważyli - ponad 40 mln dzieci, z czego 60 proc. stanowią dziewczęta, nie ma dostępu do edukacji.
Przywódcy G-8 zwrócili też uwagę na konieczność doskonalenia systemu kształcenia imigrantów i podwyższenia statusu nauczycieli na świecie. Opowiedzieli się za zachowaniem różnorodności systemów kształcenia, uznając, że nie należy wprowadzać jednolitych standardów nauczania na całym świecie.
Edukacja była jednym z trzech - obok globalnego bezpieczeństwa energetycznego i walki z chorobami zakaźnymi - oficjalnych tematów szczytu G-8 w Strielnie.
Z inicjatywy Władimira Putina liderzy ośmiu państw spotkali się w niedzielę w Pałacu Konstantynowskim z uczestnikami "młodzieżowego G-8", czyli uczniami z Francji, Japonii, Kanady, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch i Rosji, którzy przyjechali do Petersburga na swój własny szczyt.
Jerzy Malczyk