"FT": UniCredito rozważa sprzedanie marki BPH
UniCredito rozważa sprzedanie marki
BPH i części oddziałów tego banku w Polsce jako próbę rozwiązania
sporu z polskim rządem - napisał brytyjski dziennik
"Financial Times".
Gazeta informuje, że "jedną z opcji jest sprzedanie przez UniCredito marki BPH i niektórych oddziałów tego banku".
"Taki ruch pozwoliłby polskiemu rządowi ogłosić częściowe zwycięstwo, a UniCredito - zachować oszczędności, które ten włoski bank obiecał swoim inwestorom jako efekt fuzji" - czytamy w dzienniku. W październiku 2005 r. Komisja Europejska zgodziła się na fuzję włoskiego UniCredito i niemieckiego HVB (do którego należał BPH).
"FT" przypomina, że włoski bank chciał fuzji banku Pekao SA i BPH - których jest właścicielem, ale nie zgadza się na to polski rząd, argumentując m.in., iż byłoby to złamaniem umowy prywatyzacyjnej Pekao SA. Dziennik przypomina, że na razie doszło do dwóch spotkań przedstawicieli UniCredito i strony polskiej, a we wtorek ma się odbyć kolejne.
Według gazety, rzecznik polskiego ministra skarbu powiedział, że "rząd spodziewał się co najmniej listu, w którym zawarto by możliwości rozstrzygnięcia kryzysu w ciągu dwóch tygodni". "FT" przypomina, że niebawem odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji Nadzoru Bankowego (KNB), która zdecyduje, czy fuzja jest możliwa do zrealizowania.
KNB 5 kwietnia ma rozstrzygnąć, czy zgadza się na wykonywanie przez UniCredito prawa głosu z akcji BPH. Jest to niezbędny etap przed rozpatrzeniem przez Komisję wniosku o zgodę na połączenie Pekao SA i BPH.
"Jednak nie ma w tej sprawie gwarancji, że jakikolwiek kompromis będzie osiągnięty" - zaznacza dziennik. Gazeta podkreśla, że UniCredito odmówił udzielenia komentarza w tej sprawie.
"FT" pisze, że "osoby bliskie UniCredito wierzą w to, iż ten włoski bank ma silny mandat prawny i chce bronić podstawowych zasad umowy". "Jednocześnie wiedzą, że nieprzyjazny rząd Kazimierza Marcinkiewicza spowodowałby w przyszłości utrudnienia dla działania połączonych banków Pekao SA i BPH" - czytamy.
Według przewidywań UniCredito, oszczędności związane z połączeniem banków wyniosłyby ok. 120 mln euro (144 mln dolarów).
"Sprzedaż (marki) BPH i niektórych oddziałów mogłaby przyspieszyć niektóre z tych oszczędności poprzez (...) zamykanie pokrywających się oddziałów" - pisze dziennik.
Katarzyna Rumowska