FreecoNet - za darmo ze zwykłego telefonu
Na rynek VoIP wkracza platforma FreecoNet, która umożliwia prowadzenie darmowych rozmów ze zwykłego telefonu stacjonarnego (od dowolnego operatora).
20.09.2006 08:18
Należy mieć tylko stały dostęp do Internetu, terminal VoIP oraz zarejestrować numer telefonu we FreecoNet.
„FreecoNet jest pierwszą ogólnoświatową platformą, która łączy wszystkie liczące się technologie w telefonii VoIP. Ambicją FreecoNet jest stworzenie globalnej społeczności telekomunikacyjnej, w ramach której wszyscy jej członkowie mogą komunikować się za darmo ze zwykłego telefonu stacjonarnego lub wideofonu, niezależnie od tego, który operator świadczy usługę takim użytkownikom” – mówi Krzysztof Malicki, Prezes Zarządu firmy Datera Sp. z o.o., twórcy FreecoNet.
Funkcjonując jako platforma, FreecoNet umożliwia darmowe połączenia pomiędzy wszystkimi zarejestrowanymi we FreecoNet numerami telefonów stacjonarnych, niezależnie od tego, który operator obsługuje ten numer i w jakiej technologii. FreecoNet to rozwiązanie zarówno dla klientów korzystających z tradycyjnej usługi telefonicznej, jak też dla użytkowników VoIP. Nie wymaga ono od użytkownika zmiany posiadanego przez niego numeru telefonicznego.
W chwili wybrania numeru FreecoNet sprawdza, czy ten numer jest zarejestrowany w jego bazie danych lub w innych światowych bazach danych numerów telefonicznych (np. e164.org lub e164.arpa). Jeżeli wynik takiego sprawdzenia jest pozytywny, to połączenie jest zestawiane przez Internet, z pominięciem operatora – na zasadach analogicznych do wykorzystywanych np. w popularnym komunikatorze Skype, jednak przy wykorzystaniu tradycyjnego telefonu. Jeżeli numer nie zostanie odnaleziony, to połączenie jest realizowane za pośrednictwem operatora telekomunikacyjnego (PSTN lub VoIP), który świadczy usługę użytkownikowi. Całość operacji realizowana jest w sposób całkowicie niezauważalny dla użytkownika i niewymagający od niego zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, czy też sposobu wybierania numeru.
Dzięki połączeniu z bazami ENUM FreecoNet może za darmo łączyć z ponad 23 milionami abonentów na świecie.
Bardziej wymagający użytkownicy FreecoNet, za pośrednictwem własnego panelu administracyjnego dostępnego przez Internet, mogą tworzyć dużo bardziej zaawansowane scenariusze wybierania numeru i kierowania połączeniami. Przykładowo mogą wskazać najtańszych na wybranych kierunkach operatorów VoIP. Potem przy wykorzystaniu tych operatorów będą mogli się łączyć z numerami telefonicznymi nie zarejestrowanymi we FreecoNet.
Z platformy FreecoNet mogą korzystać zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Wystarczy, że zarejestrują swój numer telefonu poprzez stronę http://www.FreecoNet.pl. Należy także mieć stały dostęp do Internetu oraz bramkę VoIP lub telefon IP. Większe firmy mogą korzystać z FreecoNet na dwa sposoby: za pomocą centralki PABX obsługującej technologię VoIP, albo za pośrednictwem zintegrowanego z FreecoNet serwera telekomunikacyjnego Datera Call-eX. Oferuje on firmom bardziej rozbudowany pakiet usług dodatkowych. Daje także możliwość pełnej migracji do VoIP, przy jednoczesnej ochronie wcześniejszych inwestycji w telekomunikację.
W dniu 18 września 2006 roku FreecoNet rozpoczął działalność w Polsce. Bardzo szybko planowana jest jednak ekspansja na inne kraje Europy i Ameryki Północnej. W roku 2008 FreecoNet ma zamiar być obecny również w Ameryce Łacińskiej i Azji. Plany rozwoju FreecoNet nie ograniczają się jedynie do ekspansji terytorialnej. Twórcy platformy zapowiadają, że zaoferowana obecnie funkcjonalność jest jedynie początkiem rewolucji, której chcą dokonać na rynku telekomunikacyjnym.
„W najbliższych miesiącach planujemy uruchomienie kolejnego pionierskiego projektu – pierwszej na świecie telareny, nad którą pracujemy wspólnie z największymi operatorami i NASK. Jest jeszcze zbyt wcześnie na ujawnienie szczegółów, ale telarena znacząco podniesie dostępność usług i konkurencyjność na rynku telekomunikacyjnym. Ma to być również pierwsze rozwiązanie gwarantujące pełną przenaszalność numerów do operatorów VoIP. Naszym zdaniem telareny będą finalnym etapem ewolucji VoIP” – zapowiada Krzysztof Malicki.
„Zaoferowanie użytkownikom możliwości realizowania darmowych połączeń z wykorzystaniem posiadanych przez nich aparatów telefonicznych oraz bez konieczności zmiany numeru, stanowi alternatywę dla rozwiązań opartych o komunikatory internetowe. Faktycznie jest to wejście w obszar zastosowań stanowiący do dzisiaj wyłączną domenę takich komunikatorów. Uważamy, że nie będzie to początek schyłku ery komunikatorów, ale wykreuje nowe możliwości biznesowe. Planujemy rozpocząć w tym zakresie rozmowy ze Skype, aby wykorzystać efekt synergii FreecoNet i Skype. Nie wiemy, czy uda nam się zrealizować to zamierzenie, jednak w naszej opinii tego typu rozwiązanie jest oczekiwane przez użytkowników, gdyż umożliwi im ono korzystanie ze Skype bez konieczności włączania komputera” – dodaje Krzysztof Malicki.
FreecoNet będzie pobierać symboliczną opłatę za korzystanie z platformy i zarejestrowanie numeru telefonicznego w wysokości: 1,95 PLN brutto na miesiąc. Nowi użytkownicy mogą testować system do 3 miesięcy za darmo. Drugim źródłem przychodów ma być sprzedaż zintegrowanego z FreecoNet serwera telekomunikacyjnego Datera Call-eX.